Tidligere kommunal topdirektør: ”Digital løsning kan lukke gabet mellem politiske beslutninger og resultater i det offentlige.”

Mangeårig topleder i den offentlige administration, Claus Stensgaard Jensen, skifter nu karrierespor til det private erhvervsliv. Fra august skal han være CFO i DecideAct, der tilbyder en digital løsning til eksekvering af strategi. Han ser et stort uudnyttet digitaliseringspotentiale, når det handler om at implementere politiske beslutninger og følge dem til dørs i fx kommuner og offentlige virksomheder.

Tidligere topdirektør i den offentlige administration Claus Stensgaard Jensen skifter nu karrierespor og skal fremover arbejde i en privat softwarevirksomhed.

Den danske virksomhed DecideAct, som leverer softwareløsninger til strategieksekvering i hele verden, har nu skræddersyet en cloudløsning til det offentlige. Løsningen er tilpasset de arbejdsområder og organisationsstrukturer, man har i fx kommuner og styrelser, og den benyttes allerede med succes af offentlige virksomheder og kommuner i henholdsvis Danmark og Island. Men nu skal endnu flere beslutningstagere i den offentlige administration have øjnene op for de fordele, som er forbundet med at bruge digitale værktøjer til at føre strategiske målsætninger ud i livet – fx øget hastighed, mulighed for tidlig korrektion samt nemmere afrapportering og tværorganisatorisk overblik.

Claus Stensgaard Jensen, som har været topdirektør i flere kommuner og styrelser, skal stå i spidsen for DecideActs nye målrettede satsning på det offentlige område. Han har en dyb indsigt i beslutningsstrukturerne i den offentlige forvaltning, og de udfordringer der kan være, når politiske og strategiske beslutninger skal omsættes til konkrete resultater. Den indsigt vil Claus Stensgaard Jensen trække på, når han skal hjælpe offentlige organisationer med drage fordel af digitale løsninger til effektiv eksekvering og opfølgning i en urskov af strategier, resultatmål, klimaaftaler, handlinger og aktiviteter udført af mange forskellige aktører. Og Claus Stensgaard glæder sig til sit nye arbejdsfelt. Selv siger han:

”Jeg er særlig motiveret af det store potentiale i DecideActs løsning. Digitalisering er stadig allerøverst på dagsordenen i det offentlige, og der er enorme gevinster at hente ved at kunne monitorere udrulningen af politiske og strategiske beslutninger og sikre, at alle involverede ved, hvad de skal gøre for at komme i mål med vigtige politiske prioriteter. Jeg har selv oplevet, at der på mange og væsentlige områder har været et stort gab mellem beslutninger og faktiske resultater. Man har gjort sit ypperste med de midler, der har været til rådighed, men man har savnet et værktøj, der for alvor har kunnet hjælpe med at systematisere processen på en engagerende og involverende måde. Et sådant værktøj er DecideAct,” siger Claus Stensgaard Jensen.

”En anden vigtig ting, når vi taler om det offentlige, er transparens,” forklarer han. ”Med en digital platform som DecideActs, bliver det meget synligt og håndgribeligt, hvordan den strategiske proces ser ud, hvordan ressourcerne er fordelt, og hvem der har ansvaret for at udføre de konkrete handlinger. Man kan sammenligne det lidt med et økonomisystem, hvor man løbende kan følge bevægelserne på de forskellige konti og sikre, at der er styr på finanserne, og at budgetterne bliver overholdt. DecideAct gør det muligt at praktisere den samme governance på strategiområdet, og netop i den offentlige administration har dette en særlig relevans,” siger den tidligere kommunale topembedsmand.

Claus Stensgaard Jensen er Cand Oecon fra Århus Universitet og har desuden en MBA i strategi og forandringsledelse i den offentlige sektor fra Henley Management College. På sit omfattende CV har han blandt andet ansættelser som kommunaldirektør i Nuuk, styrelseschef i Grønlands skattestyrelse, økonomi- og skattedirektør i Dronninglund Kommune, kultur- og forvaltningschef i den tidligere Nexø Kommune samt senest koncerndirektør i Bornholms Regionskommune. I sin nye stilling hos DecideAct vil Claus Stensgaard Jensens få ansvaret for softwarevirksomhedens satsning på den offentlige sektor og for at opbygge en kundeportefølje blandt kommuner, styrelser og offentlige virksomheder. Hans titel bliver CFO, da han med sin mangeårige baggrund som økonomiansvarlig også får til opgave fortsat at sikre solid governance af DecideActs egne finanser. Han tiltræder stillingen den 1. august 2021.

Claus Stensgaard Jensen kan kontaktes for yderligere kommentarer på mobil 50303499 eller e-mail csj@decideact.net

DecideAct og London-baserede Digitopia indgår partnerskab om at accelerere den digitale transformation i store organisationer5.7.2022 08:48:24 CEST | Pressemeddelelse

Softwarevirksomheden DecideAct, der leverer en SaaS-løsning til strategieksekvering, indgår et strategisk partnerskab med det London-baserede konsulentfirma Digitopia, som vil bruge DecideActs platform til at understøtte en effektiv gennemførelse af de forandringsprocesser, som virksomheden iværksætter sammen med sine kunder. Samarbejdet fokuserer i første omgang på Tyrkiet og Mellemøsten.