Bornholmsk tech-virksomhed henter millioner til international vækstrejse

Tech-virksomheden DecideAct med hovedkontor i Nexø har fået tilført 9,5 mio. kr. i ny kapital fra private investorer og Vækstfonden. Kapitaltilførslen skal være med til at realisere DecideActs ambition om at blive globalt ledende brand inden for businesskategorien Strategy Execution Management. Merete Friis fra Vækstfonden peger blandt andet på softwarens anvendelighed til at gennemføre grønne strategier i det offentlige.

Flemming Videriksen, Founder og CEO, DecideAct.

De to opfindere og stiftere af DecideAct, danske Flemming Videriksen og islandske Bjarni Jonsson, har arbejdet med strategiudvikling i en menneskealder og hjulpet alle typer af virksomheder med at udforme deres strategier. En stadig stigende skuffelse over at se mange gode strategier strande i implementeringen gav dem idéen til at udvikle en cloudløsning, der kunne automatisere processen og en gang for alle gøre en ende på et ressourcespild, som ifølge ledende eksperter på området koster virksomhederne 3 mio. dollars hvert minut globalt.

Deres produkt har vist sin levedygtighed i bl.a. en række islandske virksomheder. Nu står de på tærsklen til en større offensiv, hvor de vil erobre en bid af det globale marked for digitale værktøjer til Strategy Execution Management. Og i en tid, hvor mange virksomheder kæmper med at holde skruen i vandet, tegner fremtiden lys hos DecideAct, der har hovedkontor i Nexø på Bornholm. Midt under corona-krisen er det blandt andet lykkedes den bornholmske tech-startup at skaffe 7 mio. kr. i en netop afsluttet investeringsrunde. Oven i denne private kapitaltilførsel kommer et beløb på 2,5 mio. kr. fra Vækstfonden, så det samlede beløb kommer op på 9,5 mio. kr.

Kan understøtte grønne strategier

Souschef i Vækstfonden, Merete Friis, siger om fondens engagement: ”DecideAct markedsfører en unik softwareløsning, som rammer spot on i forhold til at modernisere og effektivisere det strategiske lederskab i virksomheder – og de har solid vidensmæssig tyngde på strategiområdet. Derfor har de potentialet til at blive global markedsleder inden for Strategy Execution Management (SEM), en businesskategori, der kan vise sig at være mindst lige så stor som fx CRM, hvor den årlige globale omsætning runder 35 mia. dollars. Det betyder gode muligheder for både eksportindtægter og nye regionale arbejdspladser i Danmark. Det er en af grundene til, at DecideAct er en interessant virksomhed.”

Merete Friis påpeger desuden værktøjets potentiale i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling som en yderligere motivation for Vækstfondens engagement.

”DecideAct-platformen er noget helt andet end et projektstyringssystem, fordi den er gearet til at overvåge og styre meget komplekse strategiske initiativer på tværs af lande, organisationer og enheder. Det gør værktøjet meget anvendeligt til at understøtte fx store offentlige grønne strategier og sikre, at de kommer i mål. DecideAct er et fremragende eksempel på en virksomhed, der kan hjælpe andre med at få strategier om bæredygtighed til at lykkes – noget vi får endnu mere behov for i fremtiden,” siger hun.

Samarbejde via digitale platforme

Den tidligere globale leder for Gartner Research, Peter Søndergaard, er en af de investorer, som var med i den private investeringsrunde. Samtidig er han trådt ind i DecideActs bestyrelse som formand – mestendels for den virtuelle bordende, da han bor i USA.

”DecideAct består af et internationalt team, som fysisk befinder sig på mange forskellige lokationer i Europa og USA – og med hovedsæde på Bornholm. Længe inden covid-19 ændrede virksomheders måde at arbejde på, gjorde DecideAct faktisk præcis det, vi nu ser praktiseret overalt med begrænset fysisk mødeaktivitet og samarbejde via digitale platforme, ” siger Peter Søndergaard. ”Især en tech-virksomhed som DecideAct kan i dag i princippet ligge hvor som helst, og det åbner nye perspektiver for fx øsamfund som Bornholm.”

Om DecideAct
DecideAct startede oprindelig som en konsulentvirksomhed med speciale i at udvikle og implementere strategier i internationale virksomheder. I dag er DecideAct en dedikeret udbyder af løsninger, der flytter manuel implementering og opfølgning af strategi til en cloudbaseret Strategy Execution Management-platform. Ved at nytænke måden, strategi implementeres på, har DecideAct skabt et banebrydende værktøj, som kan hjælpe virksomheder og organisationer med at komme i mål med deres strategier.

”DecideActs vision er at modernisere strategisk lederskab gennem teknologi”

Om Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Peter Søndergaard om DecideAct's potentiale

fv@decideact.net
Mobile: +45 27114460

Flemming Videriksen, Founder og CEO, DecideAct.

DecideAct er en cloudbaseret platform til implementering og eksekvering af strategi. Med DecideAct bliver en virksomheds strategiske performance lige så konkret, transparent og målbar som dens finansielle performance.