Tag familie, venner m.fl. med når vi sammen på Moder Jords Dag indvier Danmarks største Folkeskov i Horsens fredag d. 22. april kl. 16 – 17.30

Festlig indvielse af Folkeskov med håndplantning af træer med dekorerede plantepinde

I år kan alle deltage i at håndplante træer samt dekorere en plantepind som kan placeres ved træerne, der plantes. Kom og vær med fra kl. 16.00 - 17.30. Lad os sammen plante træer for: Moder Jord, klimaet, biodiversitet, en du holder af, et nyfødt barn, noget du vil takke for, plant et træ til minde om en kær I har mistet …… kom og plant træer af alle de grunde, der er af betydning for jer hver især.

"Den globale klima- og biodiversitetskrise kalder på lokale handlinger. En handlingsevne danske firmaer og privatpersoner viste i forbindelse med vores samarbejde med TV2 og Danmarks Naturfredning om TV-indsamlingen ”Danmark Planter Træer” i 2019. Her blev der doneret penge til at plante endnu mere ny skov i Danmark. Alle de mange træer og buske der plantes i Rugballegårds nye Folkeskov er doneret af danskerne og danske virksomheder, som kan være stolte over bidraget til den største Folkeskov i landet. Vi fejrer det på den internationale dag for Moder Jord, fordi de gavmilde donationer er udtryk for omsorg for vores jord og ønsket om en bæredygtig fremtid. Vi glæder os til en folkelig fejring hvor alle er velkomne", siger Lars Heiselberg Vang Jensen, der er formand for Growing Trees Network.

Praktiske oplysninger om arrangementet:

Indvielsen af den nye Folkeskov i Rugballegård Skov finder sted på Moder Jords Dag den 22. april 2022 kl. 16 - 17.30.

Ved Hattingvej 20 eller lyskrydset mellem Hattingvej og Ny Hattingvej, er der indkørsel til parkeringspladser ved skoven. Fra parkeringspladserne er der ca. 500 meters gang ind til arrangementspladsen i den nye Folkeskov.

International Moder Jords Dag / Mother Earth Day:

Mother Earth Day eller Moder Jords dag er en mærkedag, der blev indledt i USA d. 22. april 1970 og siden har spredt sig til resten af verden. Formålet er at gøre opmærksom på verdens miljøproblemer.

Growing Trees Network Global ApS

Naturstyrelsen Søhøjlandet
Projektleder Anders Busse Nielsen
Mobil: 51 33 06 92.

Om Rugballegaard Folkeskov

Folkeskoven i Rugballegård Skov plantes på arealer, som er erhvervet i samarbejde mellem Horsens Kommune, Samn Forsyning og Naturstyrelsen.

I 2013 indgik Horsens Kommune, Samn Forsyning (et serviceselskab ejet af Horsens Vand A/S og Odder Spildevand A/S) og Naturstyrelsen et økonomisk samarbejde om bynær og drikkevandsbeskyttende skovrejsning ved Rugballegård vandværk. De første 94,5 hektar af Rugballegård Skov blev etableret i 2014 og 2015. Den nye Folkeskov udvider Rugballegård skov med yderligere 66 hektar, så den samlede størrelse kommer op på 161 hektar. De 185.000 træer og buske, der plantes i Folkeskoven er via Growing Trees Network doneret af danske firmaer og privatpersoner. Heraf er 135.000 træer doneret via TV2 og Danmarks Naturfredningsforenings indsamling ”Danmark planter træer” i 2019.

I den nye Folkeskov veksler skov med skovlysninger, sumpskov, åbne strøg, nye søer og vandløb. En vekselvirkning, der skaber varierede naturoplevelser og kilometervis af overgangszoner med stor værdi for plante- og dyrelivet og samtidig understøtter forskellige typer af friluftsliv.

Læs mere om Rugballegård Skov og den nye Folkeskov: https://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/naturprojekter/rugballegaard-skov/

Skovrejsnings NGO’en Growing Trees Network har indtil nu indsamlet donationer til rejsning af 130 Folkeskove i ind og udland. 3.000.000 træer er nu plantet i Danmark for, at sikre rent grundvand og skabe flere levesteder til vores planter og dyreliv og ikke mindst nye naturområder til danskernes friluftsliv.

I Ghana, Kenya, Bolivia og Ecuador er pt. plantet 100.000 træer i 20 mindre landsby skove som hjælp til de lokale landsbybeboere. Træplantningsprojekterne støtter:

• Agroforestry i Kenya, som sikrer mad til de lokale og foder til deres dyr.
  • Beskyttelse af eksisterende regnskov i Ecuador ved plantning af hurtigt voksende Balsatræer med stort CO2 optag.
  • Træplantning på den golde Altiplano højslette i Bolivia, som hjælper til at gendanne muldlag så jorden igen kan blive dyrkningsfrugtbar.

Læs mere om Folkeskove: www.growingtrees.dk