Growing Trees NetworkGrowing Trees NetworkGrowing Trees Network

Esbjerg Skateforening planter træer

Skaterne i Esbjerg Skateforening er mere end blot gadedrenge, der drøner rundt og larmer i gaderne. Foreningen engagerer sig aktivt i det omkringliggende samfund og nu har de nu iværksat projektet Træ-tres, der skal donere træer til den folkeskov, der skal rejses ved Novrup lige før jul.

Foto: Mads-Peter Glass

Formanden for Esbjerg Skateforening, Bo Villumsen fortæller om projektet: Vi er alle optagede af den klimaudfordring, som vi befinder os og enige om, at der må gøres noget.  Som det fællesskab foreningen repræsenter, kan vi gøre mere, end vi kan som individuelle skatere.

Foreningen har besluttet at donere ét træ per medlem per 30. november. I den sammenhæng har de også åbnet op for, at medlemskaberne for 2024 allerede kan erhverves nu, så de medlemmer, der ønsker at donere flere træer, kan købe næste års medlemskab allerede nu og dermed tælle dobbelt i foreningens træregnskab.

”Det er egentligt oplagt at vi donerer træer”, fortæller Bo Villumsen og fortsætter: ”Vores boards er lavet af træ, så vi bidrager jo til træfældning. Nu giver vi træer tilbage og ringen er bliver dermed sluttet. Derfor også navnet Træ-tres, der refererer til de 360 grader i en cirkel”.

CEO og medstifter af Growing Trees Network, Kim Nielsen, der er ansvarlige for at finansiere og rejse skoven, er begejstret for Esbjerg Skateforenings tiltag: ”Det virkeligt dejligt at se en forening, der aktivt går ind i et skovrejsningsprojekt. Vi har rejst næsten 3,5million træer i Danmark og det er første gang vi oplever, at en skateforening på den måde engagerer sig i et lokalt skovrejsningsprojekt. Vi håber, da at Esbjerg Skateforening er foregangsmænd, så vi i højere grad ser fritidslivet involveret i skovrejsningsprojekter fremadrettet”.

Formanden for Klima & Miljøudvalget i Esbjerg Kommune, Jørgen Ahlquist, fortæller om den kommende skov:

”Jeg er meget glad for, at vores samarbejde med Growing Trees Network fører til etableringen af en ny klimaskov på omkring 1 hektar ved Novrup. Skoven plantes allerede i løbet af efteråret, og når skoven er vokset til, vil man kunne gå en tur på stedet. Projektet bidrager til vores ambitiøse mål om at blive CO2-neutrale i 2030, og det er et godt eksempel på de partnerskaber, vi netop gerne ser spire frem med fokus på klimadagsordenen.”

Jakob Lose, der er Formand for Kultur og Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune, ser også positivt på skaternes initiativ: Jeg synes det er stærkt, at Esbjerg Skateforening engagerer sig i klimakampen. De frivillige foreninger spiller en vigtig rolle i vores fritidsliv, så det er ikke unaturligt, at de også spiller en rolle i en vigtig dagsorden som klimaindsatsen, der også berører os alle. Skateforeningen viser at vi i fællesskab kan flytte bjerge…eller ja plante skov”

Esbjerg Skateforenings mål er, at Træ-tres vil resultere i en donation på 100 træer til den kommende folkeskov.

For nærmere om Esbjerg Skateforenings projekt Træ-tres kontaktes:
Bo Villumsen – Esbjerg Skateforening – bovillumsen@gmail.com – 2498 4358.

For nærmere information om skoven i Novrup kontaktes:
Kim Nielsen - Growing Trees Network – kim@growingtrees.dk – 3113 0103

Om Esbjerg Skateforening

Esbjerg Skateforening har siden starten af 1990 været omdrejningspunkt for skatekulturen i Esbjerg.

Foreningen har gennem tiden drevet skatehal og lavet en lang række aktiviteter med fokus på at gøre forholdene bedre for byens skatere og styrke fællesskabet blandt skaterne.

Growing Trees Network har siden 2012 via koncept Folkeskoven.dk arbejdet for, at danskerne kan plante mere skov for klimaet, bevarelse af rent drikkevand, samt hjælp til biodiversiteten med nye levesteder for dyr og planter på offentlige og private jorde i DK. Organisationen har i alt plantet 3,5 mio. træer fordelt på ca. 140 Folkeskove i Danmark, og arbejdet bidrager også til rejsning af skove i udlandet, hvor træplantningen ydermere bistår lokalbefolkningens livsbetingelser, i Kenya, Uganda, Bolivia og Ecuador.