Biodiversitetsskov på vej nær Outrup med ny skovrejsningsmodel

Den 26. oktober sættes de første træer hos Gert og Pia Linnau lidt uden for Outrup. De små træer og buske skal de kommende årtier vokse op til omkring 4 ha biodiversitetsskov, hvor naturen overlades til sin naturlige cyklus og sikrer nye levesteder til dyr-  og plantearter.

Den nye Biodiversitetsskov i Outrup sikrer 4 hektar nyt levested til dyr- og plantearter.

Gert og Pia lægger jord til og betaler for hegning, så der passes på de donerede træer, men selve skovrejsningen finansieres gennem den skovrejsningsmodel, som Varde Kommune har udviklet sammen med skovrejsnings NGOén Growing Trees Network. Modellen går i sin enkelthed ud på, at jordejere, der ønsker at rejse skov på deres mark kobles til personer, foreninger eller virksomheder, som ønsker mere skov etableret i Varde Kommunes geografi, og derfor gerne vil donere træer.

”Vi rejser træer på vores grund fordi vi elsker roen i skoven, og det er da dejligt, at vi har mulighed for at etablere skov i gåafstand fra kaffekanden” fortæller den kommende skovejer, Gert, og fortsætter: Vi synes det er fantastisk, at det er muligt i fællesskab at skabe en biodiversitetsskov, der kan blive levested for utallige arter, lige uden for vores dør.

Flere lokale virksomheder har doneret træer til den kommende skov en af dem Din Revisor ApS. Anders Bærentzen, der ejer Din Revisor ApS fortæller: Vi synes det er et godt projekt, som vi gerne vil støtte. Jeg tror på, at de fleste kan lide skov i deres nærområde. Derfor synes vi, at det er en fin måde at give noget tilbage til det område, der gennem årene har støtte os.

Preben Friis-Hauge, der er formand for Udvalget for Plan og Teknik byder også den kommende skov velkommen: ”Vi har i Varde Kommune en ambition om, at der som et led i vores klimaindsats i gennemsnit skal plantes mere end 60 ha skov om året frem mod 2030. Det er jo helt perfekt, når det som her sker ved at lodsejere, der ønsker skov på deres grund, får doneret træer af virksomheder, der ønsker mere skov i nærområdet. Det er svært ikke at glædes over”.

Stifterne af Growing Trees Network, Kim Nielsen & Lars Heiselberg Vang Jensen er begejstret for projektet: Vi fejrer altid folkeligt og festligt de nye Folkeskove når de er klar til at blive plantet. Den første af sin slags i vores nye samarbejde i Varde Kommune er en vigtig milepæl.  Derfor inviterer Varde Kommune, lodsejerne Gert og Pia Linnau og vi med glæde de virksomheder, der donerer træer, til at tage deres medarbejdere med ud på marken, så de kan hjælpe med at rejse den Biodiversitetsskov, som de har doneret. Det plejer at være en givende oplevelse for alle fremmødte. Naturplant som står for at plante skoven vil på dagen fortælle om hvordan skovens design og omgivelser er med til at fremme Biodiversitetens muligheder i området.

Bo Villumsen
Bæredygtigshedskonsulent
Varde Kommune
Mail: bovi@varde.dk
Hjemmeside: www.varde.dk

Growing Trees Network har siden 2012 via koncept Folkeskoven.dk arbejdet for, at danskerne kan plante mere skov for klimaet, bevarelse af rent drikkevand, samt hjælp til biodiversiteten med nye levesteder for dyr og planter på offentlige og private jorde i DK. Pt. er plantet 128 Folkeskove i Danmark, og arbejdet bidrager også til rejsning af skove i udlandet, hvor træplantningen ydermere bistår lokalbefolkningens livsbetingelser, i Afrika, Bolivia og i Amazonas regnskoven i Ecuador.

Biodiversitet som målrettet tema er en nyhed:

Den nye Folkeskov med Biodiversitet som tema i Outrup bliver en af landets første via Growing Trees Network. Der bliver plantet med stor artsrighed af træer og buske af især hjemmehørende arter. Med tiden vil vinden og dyr sprede frø fra omgivelserne og bidrage til, at artsvariationen bliver endnu større.