YouSee: Se sommerens VM-kampe i 4K

Under sommerens VM-slutrunde i Rusland får YouSees kabel-tv-kunder mulighed for at følge det danske landshold i knivskarp 4K-kvalitet.

YouSee's kabel-tv-kunder med en 4K tv-boks får mulighed for at samle venner og familie foran skærmen og se alle de VM-kampe, der sendes på TV 2, i den bedste kvalitet en VM-slutrunde nogensinde er sendt .

Når Danmark indleder sin femte VM-slutrunde i Saransk mod Peru lørdag 16. juni kan alle kabel-tv-kunder med den nye 4K tv-boks og et tv, der understøtter 4K, følge opgøret i den skarpeste billedkvalitet nogensinde.

"Rigtig mange danskere vil selvfølgelig følge det danske fodboldlandshold tæt, når de i Rusland tørner sammen med bl.a. Peru og Australien, og vi vil gerne give dem en helt særlig tv-oplevelse. Derfor giver vi nu vores kunder med en 4K tv-boks mulighed for at samle venner og familie foran skærmen og se alle de VM-kampe, der sendes på TV 2, i den bedste kvalitet en VM-slutrunde nogensinde er sendt i," fortæller Jacob Mortensen, tv-direktør i YouSee.

Der er endnu ikke så meget 4K-indhold at vælge imellem på tv-markedet, men YouSee's nyeste tv-boks, der kom på markedet i januar, understøtter 4K-indhold, og derfor er det oplagt at lave en særlig tv-kanal til netop disse kunder.

"Der har længe været snak om 4K, men der har ikke været mulighed for at sende store events i den høje billedkvalitet. Vores kunder efterspørger dog 4K-indhold, og derfor har vi sammen med TV 2 stablet en 4K-kanal på benene til VM-slutrunden i Rusland. På den måde kan vores kunder med en 4K tv-boks og et 4K-tv få en forsmag på fremtidens høje billedkvalitet."

Alle VM-kampe i Rusland, som sendes på TV 2, bliver sendt i den nye Ultra HD-kvalitet, også kaldet 4K, som er ni gange skarpere end almindelig HD. Herudover vil kampene blive vist i High Dynamic Range (HDR), som giver ti gange højere dynamik i gengivelsen.

Det bliver altså en helt særlig tv-oplevelse, hvor det - foruden skarpe billeder af selve fodboldkampen - er muligt at se tydelige ansigter på både spillere og publikum. Samtidig vil den meget høje dynamik i HDR sikre fuld billedoplevelse af spillet i både skygge og fuld sol.

"Indhold i 4K giver en helt fantastisk billedkvalitet med en imponerende dybde, flotte farver og en helt ny detaljerigdom og er på mange måder som at hive biografoplevelsen hjem i stuen. Så selvom det selvfølgelig aldrig bliver ligesom at være der selv, så tror jeg vores kunder vil føle sig en smule tættere på de danske fodboldspillere, når de ser med via den nye 4K-kanal," siger Jacob Mortensen.

Dansk VM-fodbold i 4K

• Den midlertidige 4K-kanal er etablereret i et samarbejde med TV 2. Det er derfor kun kampene fra TV 2, og altså ikke de kampe som sendes på DR, man kan se her. I forhold til det danske landshold drejer det sig i første omgang om kampene mod Peru og Australien, mens kampen mod Frankrig sendes på DR.
  • Kanalen bliver tilgængelig for alle kunder med den nye 4K tv-boks, men for at kunne se VM i 4K skal de også have et tv, der understøtter 4K.
  • Tv-kunderne kan finde kanalen på deres tv eller tv-boks et stykke tid inden VM går i gang, men der vil kun blive sendt live, når TV 2 sender VM-kampe fra Rusland.
  • Alle kabel-tv-kunder kunder kan bestille den nye 4K tv-boks. Den koster fra 30 kr. om måneden.
  • Der er ikke ekstra betaling for at få adgang til 4K-kanalen.

Nyt rejseprogram med Peter og Esben: I Kina går det godt1.8.2018 07:34pressemeddelelse

Kommer kineserne til at overtage verden? Det har vi efterhånden hørt et stykke tid, og Peter Falktoft og Esben Bjerre har derfor pakket kufferterne og er fløjet til det enorme og højteknologiske land for at se nærmere på tingenes tilstand. ”Vi har længe drømt om at lave en reportage fra Kina, der jo i vores generation er det spanskrør, der trues med, hver gang vi skal have vedtaget politiske reformer. Det moderne Kina bliver målestokken og argumentationen for, at børnene skal gå mere i skole, de unge skal uddanne sig hurtigere, og de voksne skal arbejde i flere år. Det er både sundt og vigtigt, at vi ved lidt om, hvad det er for et land, der dikterer, hvor meget vi skal kunne her i Danmark, og det er grunden til, at Esben og jeg besluttede at lave et informativt og nysgerrigt rejseprogram fra Kina,” fortæller Peter Falktoft. På rejsen i Kina følger vi bl.a. Peter og Esben til en kinesisk forretningsmiddag, hvor der serveres 1000 år gamle æg og fuglefødder, på besøg i et munketempel, hv