Dronning Margrethe satte musikken i stå nytårsaften

Efter dronningens historiske nytårstale, hvor hun annoncerede sin abdikation, var befolkningen i så stort et chok, at det kan ses i musikafspilningerne, lyder det fra streamingtjenesten YouSee Musik, der har tæt på en halv mio. danskere som brugere. Der gik nemlig næsten 30 min længere end tidligere år, før musikken blev sat på igen.

Dronning Margrethes nytårstale for 2023 var på alle måder anderledes og historisk, da hun i slutningen af sin tale bekendtgjorde sit farvel som landets dronning. Og det kom som så stort et chok for danskerne, at musikken gik i stå:

“Vi ser altid et voldsomt drop i afspilninger kl. 18 ved selve talen, hvor folk slukker for musikken og tænder for tv’et i stedet, men musikken bliver normalt hurtigt tændt igen, når der er sagt “Gud bevare Danmark”. Men i år kan vi simpelthen se en tydelig forskel. Der gik nemlig næsten 30 minutter, før afspilningerne var på niveau med forgangne år. Danskerne skulle simpelthen lige sunde sig, høre reaktionerne på tv og få snakket den historiske begivenhed igennem før festen kunne fortsætte.” udtaler Pelle Svindborg, der er musikredaktør hos YouSee Musik.

Tobias Rahim blev kongen af nytårsaften - og 2023

Da musikken kom på igen i de danske hjem, var der dog ingen tvivl om, hvem der sad på musiktronen. Det gjorde nemlig Tobias Rahim, der også har været den mest afspillede kunstner i hele 2023 - både blandt danske og internationale, lyder det fra YouSee Musik.

“Tobias Rahim har siddet tungt på 2023, og nytårsaften var ingen undtagelse. Hans hit “Flyvende Faduma” var den mest afspillede sang nytårsaften, og det overrasker nok ikke, når man kigger på listerne over både danske og internationale kunstnere for 2023. Her har Tobias Rahim nemlig været kongen.” fortæller Pelle Svindborg og tilføjer:

“Samtidig lader det også til, der har været amoriner i luften til festerne rundt omkring i landet. I hvertfald kom Ida Laurberg og Andreas Odbjergs forelskelsesduet “Jeg Ka’ Rigtig Godt Li’ Dig” op på tredjepladsen – lige i hælene på verdensstjernen Miley Cyrus.”

Top 3 over mest spillede sange nytårsaften

1. Tobias Rahim – Flyvende Faduma
  2. Miley Cyrus – Flowers
  3. Ida Laurberg – Jeg Ka’ Rigtig Godt Li’ Dig (feat. Andreas Odbjerg)

Mest streamede kunstnere i 2023 hos YouSee Musik

Miley Cyrus

Blæst

Medina

YouSee udbyder internet, mobiltelefoni og tv/streaming til mere end 3 mio. danskere. Hver dag forbinder de deres kunder via landets bedste 5G mobilnetværk, ligesom de giver flest danskere de højeste internethastigheder og leverer underholdning via markedets største tv/streaming-univers. YouSee er en del af Nuuday-koncernen.

Læs mere om YouSee på yousee.dk.

Tinka slår Wham og Mariah Carey som ny juleklassiker23.12.2023 18:00:00 CET | Pressemeddelelse

Burhan G’s julehit ”Tinka” er blevet en ny dansk jule-evergreen. For selvom Tinka-julekalenderen ikke er at finde på nogen tv-kanal i år, topper titelsangen listen over danskernes mest streamede julehits. Sangen har faktisk så mange afspilninger, at den slår internationale klassikere som 'Last Christmas' og 'All I Want For Christmas Is You' af pinden. Det viser tal fra YouSee Musik, som er streamingplatform for hundredtusindvis af danskere.