Tour-direktør besøger København

Med under 6 måneder til den danske Tourstart 1.-3. juli er planlægningen nået den sidste fase. I dag er løbsdirektør Christian Prudhomme og Tour-organisationens ledelse og tekniske folk derfor på besøg i København. Her skal de afholde møder med de danske projektchefer og myndigheder og se nærmere på bl.a. holdpræsentationen i Tivoli og pressecenteret i Bellacenteret.

Den franske løbsorganisation bag Tour de France, ASO, er 20. januar på besøg i København. Her skal de sammen med lokale projektfolk fra de fem danske mål- og startbyer og de relevante danske myndigheder gennemgå detaljer for de tre danske etaper, herunder bl.a. drøfte sikkerhed og beredskab.

Det er så stort. Lige om lidt kommer Tour de France til Danmark og til København, og vi glæder os helt vildt til, at de førende cykelryttere skal ræse gennem vores hovedstad og smukke land. Det bliver et brag af en folkefest. Derfor ser jeg og den danske tour-organisation frem til at tale med løbsdirektør Christian Prudhomme om den danske tourstart,” siger bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 og overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen.

Den franske ASO-delegation vil i forbindelse med besøget også gennemkøre den første etape og se nærmere på en række centrale steder i København. Det gælder bl.a. Tivoli, samt pressecenteret i Bellacenteret og Kongens Nytorv, hvor fanparken ift. tourstarten skal placeres; alle steder som skal servicere et stort antal mediefolk og fans.

ASO forventer at have den endelige tekniske rapport klar i foråret 2022, hvor opbygningen af mål- og startområderne og de tre etaper lægger fast.

Program i oversigt:

Torsdag 20 jan.

09:00-09:55

Møde mellem bestyrelsesformand Sophie Hæstorp Andersen og Christian Prudhomme

10:00-10:30

Besøg i Tivoli og vende holdpræsentationen

10:30-11:00

Besøg til målområdet i København

11:00-11:30

Besøg til startområdet i København

11:30-12:30

Besøg til fanpark, Den Lille Havfrue mv.

14:00-16:00

Besøg til Bellacenteret og samlet Run-down af Grand Départ i Danmark mellem ASO, politiet og  projektlederne fra de danske TDF-byer.

Fakta

• Grand Départ Copenhagen Denmark afvikles 1-3 juli 2022. Følg løbende nyheder og al information om Tour de France i Danmark på hjemmesiden www.letourcph.dk
  • ASO står for Amaury Sport Organisation, som ejer og afvikler bl.a. Tour de France.
  • Grand Depart Copenhagen Denmark 2022 I/S, som står bag organiseringen af Grand Départ i Danmark. Interessentskabet er stiftet med overborgmesteren i Københavns Kommune og Erhvervsministeriets departementschef Michael Dithmer som henholdsvis formand og næstformand. Bestyrelsen består endvidere af borgmestrene for de fire deltagende byer samt kultur- og fritidsborgmesteren i Københavns Kommune.
  • Interessentskabets formål er at varetage den overordnede koordinering før, under og efter tour-projektet så effektivt som muligt og at bidrage til koordinering af sideaktiviteter, der gennemføres på lokalt og regionalt initiativ.
  • Der er samtidig nedsat et projektsekretariat, som står for den daglige drift af interessentskabet. Ida Bigum Nielsen er direktør.

Kontakt

• Kontakt til Sophie Hæstorp Andersen, og Ida Bigum Nielsen sker via presseansvarlig i Tour-sekretariatet, Simon Kærup tlf. 24926298, mail EL1U@kk.dk