Tønder har et bedre ry blandt lokale virksomheder

Tønder Kommune er blevet langt bedre til at tiltrække og holde på borgere og virksomheder. Det svarer de lokale virksomheder i DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor de bedømmer den service og de forhold, som kommunen byder dem.

Virksomhederne i Tønder er blevet gladere for kommunens ry, når det gælder om at tiltrække og holde på nye virksomheder og borgere. Og der er god grund til at være optaget af byens image – lidt flere end en tredjedel af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at kommunen bør prioritere byens image højest, hvis de skal have mulighed for at vækste.

- Også for en kommune som Tønder er det vigtigt med et godt fokus på imagepleje. For er der noget, kommunen skal leve af, så er det, at der hele tiden kommer nye virksomheder og også gerne borgere til området, og at de bliver der, siger formand for DI Sønderjylland Erling Duus.

Noget af det, der kan have været med til at give et løft på kommunens image, er, at Tønder Kommune, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Realdania sammen vil investere over 210 mio. kr. i et massivt løft af den sønderjyske Tøndermarsk. Investeringen skal sikre en bæredygtig udvikling af området. Det er med til at skabe positive historier om hele området omkring Tønder, mener Erling Duus.

Mulighederne for børnepasning er et andet område, som virksomhederne er blevet mere tilfredse med.

- Hvis det smukke marskområde af Danmark gerne vil lokke unge nystiftede familier til, er det vigtigt, at der er fuld tryghed for, at de kan få deres børn passet. Det kan betyde meget for en travl børnefamilie, at ungernes daginstitution ligger i rimelig afstand mellem arbejde og hjem, så hver dag ikke bliver et kapløb om nå forbi børnehaven fem minutter i lukketid, siger Erling Duus.

Samlet set lander Tønder på en 47. plads ud af alle landets kommuner i DI’s undersøgelse. Det er en lille tilbagegang på tre pladser siden sidste år. Virksomhederne savner blandt andet, at kommunen bliver bedre til at tiltrække nye dygtige medarbejdere.

- Tønder var ellers inde i god udvikling sidste år, hvor virksomhederne var blevet markant gladere for kommunens indsats for at sikre dem de rette medarbejdere. Virksomhederne melder tilbage til os, at de har fået mere travlt, så der er ingen tvivl om, at manglen på medarbejdere hurtigt kan spænde ben for, at de kan følge med efterspørgslen. Det forklarer også, at manglen på medarbejdere ubetinget er dét emne, som flest virksomheder beder kommunen prioritere, siger Erling Duus.

Også når det gælder den kommunale sagsbehandling har Tønder fået klart svar fra virksomhederne. Her går kommunen tilbage med 18 pladser i undersøgelsen.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2017:

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

Yderligere oplysninger – kontakt konsulent Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, mail: jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.