Skuffende udvikling for det danske arbejdsmiljø

En ny undersøgelse af danskernes arbejdsmiljø viser, at andelen af lønmodtagere med fysiske og psykiske belastninger er steget siden 2012

”Det er skuffende og slet ikke godt nok!”

Så klart udtrykker Ulla Sørensen, der er politisk ansvarlig for arbejdsmiljø i 3F, sin utilfredshed med den indsats, der er lagt siden 2012 for at få forbedret det danske arbejdsmiljø.

Den manglende arbejdsmiljøindsats fremgår af en ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som Beskæftigelsesministeriet offentliggjorte torsdag. Undersøgelsen gennemføres hvert andet år blandt 50.000 lønmodtagere og skal måle, om der sker forbedringer på forskellige aspekter af arbejdsmiljøet. De nyeste tal er fra 2018.

Særligt 3Fs medlemmer har hårdt fysisk arbejde og bliver nedslidte. Ifølge rapporten er hver fjerde af dem, der arbejder med opførelse og nedrivning af byggeri, rengøring og i færdiggørelse af byggeri belastet af hårdt fysisk arbejde og oplever træthed og smerter.

”Der er fortsat alt for mange, der bliver fysisk og psykisk nedslidte,” siger Ulla Sørensen. ”Og hver femte 3F’er forlader arbejdsmarkedet, inden de fylder 60 år. Det skal gøres bedre.”

Rapporten viser, at andelen af lønmodtagere, der oplever belastende arbejdsstillinger, er på samme eller højere niveau i dag i forhold til 2012. Særligt 3Fs medlemmer er ramt.

Rapporten kommer netop, som politikerne diskuterer pensionsreform. Et af formålene er at få taget bedre hånd om de nedslidte.

På baggrund af undersøgelsen erkendte beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen torsdag, at regeringen ikke kan nå dens 2020-mål for arbejdsmiljøindsatsen.

Det er dybt skuffende, mener Ulla Sørensen.

”Jeg mener ikke, at man bare kan sløjfe nogle mål, fordi regeringen ikke kan lide resultatet. Det fjerner ikke problemerne,” siger hun.

”Der er behov for en langt mere målrettet indsats for at forbedre arbejdsmiljøet i Danmark. 3F’s opskrift på et godt arbejdsmiljø er: en solid lovgivning, en ledelse der tager problemet seriøst, effektiv kontrol af Arbejdstilsynet og bøder, når nogen overtræder loven, og et godt samarbejde på arbejdspladsen.”

For yderligere oplysninger, kontakt 3Fs presseenhed på telefon 88928892.

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter