3F: Nye asbestkrav er livsnødvendigt

Asbest er dødsensfarligt for alle i Danmark. Det er på høje tid, at der nu fremsættes et lovforslag om en autorisationsordning med nødvendige krav til håndteringen af de farlige asbestfibre.

- Det er afgørende, at der i dag er fremsat et lovforslag om, at der skal etableres en autorisationsordningen. Det har vi længe arbejdet benhårdt for med de andre byggeforbund i Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, fordi bygningsarbejdere er de allermest udsatte, når det kommer til udsættelsen for den dødsensfarlige asbest. Derfor kan vi godt være stolte af, at lovforslaget nu bliver fremsat til gavn for vores medlemmer særligt i byggefagene, siger Claus von Elling, formand for 3F’s Byggegruppe.

3F’s Byggegruppe organiserer blandt andre nedrivere, murere, tømrere og tagdækkere, som er nogle af de fag, der oftest støder på asbest på arbejdet.

- For mange af vores medlemmer er det helt afgørende, at der kommer autorisationskrav og uddannelseskrav på både indvendigt og udvendigt arbejde med asbest. Det stiller langt større krav end i dag til virksomheder på tværs af branchen. I sidste ende betyder det langt bedre beskyttelse af alle bygningsarbejdere, der møder asbesten, når de går på arbejde, siger Claus von Elling.

Det er dog ikke kun bygningsarbejdere, der vil få gavn af en autorisationsordning. Forbundssekretær i 3F med ansvar for arbejdsmiljø Lene Krabbe Dahl uddyber:

- Asbest er et familien Danmark problem, som er fuldstændig ødelæggende for alt for mange familier. Hvert år dør over 300 danskere af asbestrelateret kræft. Det burde ikke være et problem i 2024, når det har været forbudt at anvende asbest siden 1986. Det er kun på sin plads og på høje tid at sikre, at der er autorisation for arbejdet med asbest.

En autorisationsordning skal stille krav om, at virksomheder, der vil udføre asbestarbejde, har et kvalitets-ledelsessystem og en fagligt ansvarlig i virksomheden, der har taget ekstra uddannelse i håndtering af asbest.

Noget, der ifølge Lene Krabbe Dahl er et stort behov for i lyset af den grønne omstilling og det store renoveringsarbejde, der allerede er i fuld gang i den forbindelse:

- Med de mange grønne renoveringer åbnes tusindvis af bygninger, hvor asbesten har været indkapslet i årtier. Herfra kan disse livsfarlige asbestfibre blive spredt rundt blandt os alle, hvis det ikke bliver håndteret og pakket korrekt. Det er et problem for vores renovationsmedarbejdere, der arbejder med at sortere byggeaffald, siger Lene Krabbe Dahl.

Det er dog ikke kun en autorisationsordning, som politikerne skal se på for at komme asbest til livs.

- Politikerne bør vedtage en handlingsplan for fjernelse af al asbest og etablere et forbud imod indkapsling i Danmark, hvis vi skal komme problemet til livs. Alt for meget asbest bliver ikke fjernet i dag, og det efterlader regningen til kommende generationer siger Claus von Elling.

Om asbest

Asbest er en fællesbetegnelse for en gruppe mineraler, der er naturligt forekommende i visse bjergarter. Asbest var tidligere et populært byggemateriale, da det ikke er brændbart og derfor er velegnet til isolering og brandsikring.

Asbest har været anvendt i en lang række produkter. Det mest kendte er tagplader i bølgeeternit. Forskere anslår, at der er asbest i op mod 1,5 millioner tage i Danmark.

Asbest er også blevet brugt i produkter som vinyl, loftsbeklædning, ventilationssystemer, asfalt, bremsebelægninger, tagpap, maling, puds, fatninger af bakelit til lamper, kabler og isoleringsmaterialer.

Når man fjerner materialer, der indeholder asbest, smuldrer det let. Hvis man for eksempel saver i et eternittag, så støver det. Støvet består af mikroskopiske fibre, som er farlige at indånde, fordi de blandt andet kan føre til lungesygdomme som lungekræft, lungehindekræft og asbestose.

Ingen har overblik over, hvor meget asbest der er, og Danmark har ikke en national handlingsplan for, hvordan vi kommer asbesten til livs.

For yderligere information, kontakt Claus von Elling på 20 96 21 85 eller 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm