DIBS Payment Services A/S

Senior-boom i onlinehandel: Langt de fleste ældre mellem 66–74 år shopper på nettet

Del
Modsat hvad mange tror, så viser de seneste tal fra DIBS, en del af Nets, at de ældre i stor stil har taget internettets muligheder til sig. De ældre shopper på nettet som aldrig før, fordi det gør hverdagen lettere og fordi det er nemt at sammenligne priser og produkter.
Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket gør hverdagen lettere.
Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket gør hverdagen lettere.

Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i DIBS’ seneste analyse af dansk e-handel fremgår det, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55–65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.

DIBS laver årligt en analyse af dansk e-handel og i de seneste år har de set en stor vækst i de ældres onlineforbrug: 

”Vi kan se en stor vækst i de ældres køb af varer på nettet. Vi så det også i den travle julemåned, hvor halvdelen af danskerne over 60 år valgte at købe en eller flere julegaver online. Til sammenligning valgte 63 procent af alle danskere over 18 år at tage nettet i brug, når de skulle købe julegaver i december, så de ældres onlineforbrug følger fint med resten af befolkningen,” fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

Shopping via mobilen er i kraftig vækst hos de 55-65-årige

Danskerne er blevet glade for at shoppe på nettet via deres mobiler. Sidste år var det således hele 54 procent af forbrugerne, der brugte deres mobiltelefoner til at handle online. Tidligere har de ældre borgere ikke været helt så begejstrede for mobilshopping, men i de seneste år er der sket en massiv vækst hos de 55-65-årige, hvor det nu er 47 procent, der har brugt deres mobil til at shoppe på nettet. Det er en stigning på 28 procent i forhold til 2017.

Henriette Høyer er ikke overrasket over tallene: ”Der er ingen tvivl om, at mobilshopping er i vækst, da alle danskere efterhånden har fået mobiler, der kan gå på nettet. Vi kan også se det i udviklingen hos de 66-74-årige, hvor 29 procent bruger deres mobil til at handle på nettet. Det er en 4-dobling siden 2012, hvilket viser den digitale power hos de ældre. Det giver derfor mening at satse mere på det ældre segment inden for e-handel.”

Gode priser og en let betalingsproces er nøglen til de ældre segmenter

Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket kan være en stor lettelse for fx dem, der er mindre mobile.

For en fjerdedel af de ældre onlineforbrugere er det også en væsentlig faktor, at de kan bruge nettet til at få overblik over varer og priser. Nettet gør det nemt at sammenligne produkter og finde ud af, hvor de kan gøre det bedste køb til prisen.

”De ældre er meget prisbevidste, når de handler på nettet. Når vi spørger ind til, hvad der får dem til at afbryde et køb i en webshop, angiver 42 procent af de 66–74-årige, at de har afbrudt et køb fordi den samlede pris inklusive levering var for høj. Det skal med andre ord ikke kun være nemt, men også et godt køb til prisen, før de ældre køber noget i netbutikkerne,” oplyser Henriette Høyer.

De ældre onlineforbrugere køber især varer inden for kategorien krop og helse, men også bøger og madvarer hitter hos seniorsegmentet.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket gør hverdagen lettere.
Den vigtigste årsag til, at de ældre shopper på nettet er, at det er nemt og sparer dem tid. De kan ordne deres køb hjemmefra, hvilket gør hverdagen lettere.
Download
Download
Download

Links

Information om DIBS Payment Services A/S

DIBS Payment Services A/S
DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S

70 20 30 77https://www.dibs.dk/

DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.

  • I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på deres betalingsløsninger som de har håndteret over 2,5 mia. transaktioner for.
  • DIBS har siden 2014 været en del af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
  • Samlet har DIBS over 120 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.

Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.

Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye