Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday
Om under en måned rammer årets største handelsdag, og mange danskere ved allerede nu, hvad de går efter, når slagtilbuddene lander i fysiske og digitale butikker. Det viser en ny rundspørge fra DIBS, en del af Nets, foretaget af analyseinstituttet YouGov. Her har man spurgt danskere af forskellige køn, aldre og civilstatusser om deres indkøbsplaner for Black Friday.
Rundspørgen viser, at 51 pct. af danskerne har planer om at handle på Black Friday, hvilket er en stigning på lige over 6 pct. sammenlignet med sidste år – og at webshops er det foretrukne sted at gøre det. Næsten hver 4. dansker svarer nemlig, at de udelukkende har tænkt sig at handle på nettet på Black Friday.
Danskerne foretrækker at handle dansk
Danskerne foretrækker at gå efter de danske tilbud. 64 procent af de adspurgte forbrugere, der har planer om at handle på Black Friday, svarer nemlig, at de primært vil handle hos danske webshops. Af de 64 procent, er det i høj grad kvinderne, der er loyale overfor de danske virksomheder, hvor hele 70 procent primært vil handle i danske webshops. Det samme gælder for 56 procent af mændene.
– Der kan være mange forklaringer på, hvorfor danskerne foretrækker de danske webshops frem for de udenlandske. I vores rapport ’Dansk e-handel 2019’ kan det ses, at den største grund, til at danskerne fravælger udenlandske webshops, er, at det er besværligt at returnere produkterne. Tvivl om told og moms samt returvilkår og garanti er ligeledes en afgørende faktor, siger Tanja Oda Sørensen, marketing manager hos DIBS.
De unge fører an
Danskerne har generelt taget Black Friday til sig, men der er særligt én gruppe, der sidder lunt i førersædet – nemlig de unge. Faktisk er der en sammenhæng mellem ens alder og ens planer for at handle på Black Friday – jo yngre du er, desto større er chancen for, at du skal på tilbudsjagt d. 29. november.
I aldersgruppen 18-29 år svarer næsten tre fjerdedele (73 pct.), at de har planer om at handle på Black Friday. Det samme gælder for 64 procent af 30-39-årige. I den modsatte ende af skalaen finder vi danskerne på 60+, hvor kun 31 procent har planer om at handle på Black Friday.
– Vores rundspørge viser samtidig, at de unge i høj grad vælger webshoppen, når de skal finde de gode tilbud. Specielt hos de 30-39-årige, er der stor overvægt af forbrugere, der foretrækker at handle på nettet frem for i fysiske butikker på Black Friday, siger Tanja Oda Sørensen.
Kvinder køber tøj – mænd køber elektronik
Det lyder måske som en kliché, men tallene tyder på, at det er en kliché med hold i. For hvor flertallet af kvinder svarer, at de har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories på Black Friday, svarer lige så stor en procentdel af mændene, at de har planer om at købe elektronik.
Ud over tøj-, sko- og elektronikbutikker, kan butikker med skønhedsprodukter, også forvente pres på webshoppen. Denne varekategori er nemlig vokset siden sidste år, så det nu er op mod en fjerdedel af de adspurgte danskere, der har planer om at købe skønhedsprodukter.
Nøgleord
Kontakter
Tanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkBilleder
Information om DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
Om DIBS, en del af Nets
DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen. Siden 2014 har DIBS været en del af Nets og haft ansvaret for alle online betalingsløsninger i Nets. Til december bliver DIBS til Nets, da de to virksomheder fusionerer med en vision om at blive en af Europas største betalingsleverandører.
Om Dansk e-handel 2019
Dansk e-handel er en årlig rapport med statistikker, der giver et detaljeret billede af e-handlen og den udvikling i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Dette års rapport, Dansk e-handel 2019, er den 13. udgivelse i rækken. Rapporten er baseret på en undersøgelse foretaget af YouGov i 2. kvartal i 2019, hvor ca. 7.000 respondenter har deltaget.
Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.
Danskernes digitale indkøb har vokseværk: DIBS runder tre milliarder transaktioner på rekordtid23.4.2019 14:27:18 CEST | Pressemeddelelse
I de over 20 år DIBS, en del af Nets, har leveret betalingsløsninger til den nordiske e-handel, er udviklingen kun gået en vej – op. Faktisk er danskernes digitale indkøb vokset i en sådan grad, at mens det tog 15 år at runde den første milliard transaktioner, har springet fra to til tre milliarder taget under to et halvt år.