Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.
Rejselysten lever i bedste velgående blandt danskerne, som i stigende grad handler alt fra pakke- og charterrejser til lejebiler og hotelværelser online. En ny opgørelse fra DIBS, en del af Nets, viser, at de danske forbrugere i første halvdel af 2019 har brugt 3 mia. kr. mere på rejserelaterede onlinekøb end samme tid sidste år.
DIBS leverer onlinebetalingsløsninger til mere end 30.000 webshops, og opgørelsen over danskernes rejseforbrug er en del af den årlige rapport Dansk e-handel, som sætter fokus på danskernes onlineforbrug.
Den fulde rapport offentliggøres senere i september og er, udover DIBS egne markedstal, baseret på en rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter – heraf 2.000 danskere – hvor man kortlægger, hvad vi forbrugere køber online. En ting står dog meget klart, danskernes onlineforbrug tegnes i høj grad af ferie- og rejsekøb.
- Ser vi på rejsekategorien generelt, stiger forbruget med 3 mia. kr. sammenlignet med samme tid sidste år. Det betyder, at vi danskere indtil nu har brugt lige over 70 mia. kr. på rejserelaterede onlinekøb, fortæller Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS, og understreger, at rejser og relaterede produkter hører til blandt de varekategorier, vi danskere bruger flest penge på, når vi handler på nettet.
Charterferien dominerer forbrugsbilledet
Selvom rejsekategorien dækker over alt fra taxa og lejebiler til krydstogtrejser, så er det en gammel ferieklassiker, der tegner sig for langt størsteparten af danskernes rejseindkøb i kroner og øre. I alt svarer 13 pct. af de adspurgte danskere nemlig, at de køber pakke- og charterrejser online – et indkøb, som i 2019 løber op i næsten 22,5 mia. kr.
Ser man på, hvad flest danskere køber, så tager enkeltstående fly- og hotel-bookinger dog teten, da hele 28 pct. af de adspurgte danskere har købt enten et hotelophold eller en flybillet på nettet i 2019. I 2018 lå det tal på henholdsvis på 24 pct. for hoteller og 25 pct. for flybilletter.
Flere flyver, men forbruget falder
Men selvom flere danskere har købt flybilletter, er det dog ikke nødvendigvis lig med højere forbrug – faktisk er forbruget faldet med små 400 mio. kr. fra 21,3 mia. kr. i 2018 til 20,9 mia. kr. i år. For hotellerne er det derimod lige omvendt, da stigningen fra 24 til 28 pct. også har betydet, at omsætningen er steget med omkring 800 mio. kr. til 18,6 mia. kr. i 2019.
– Det virker jo mærkeligt, at vi danskere på den ene side køber flere flybilletter, men at forbruget falder – vi skal dog huske på, at der er tale om en meget hård branche, hvor man hele tiden konkurrerer på pris. Vi kan heller ikke udelukke, at den seneste tids fokus på klimaet har fået flere til at tage eksempelvis toget frem for flyet, forklarer Henriette Høyer og henviser til, at DIBS siden sidste år har registreret en stigning i antallet af danskere, som rejser med bus eller tog på 34 pct.
– Tog og bus har især fat i de yngre forbrugere, hvor hver tredje mellem 15-24 år har købt billetter til enten bus eller tog online, siger hun.
Fremgang i krydstogter
Mens det især er fly, hotel og rejser, som tegner sig for de største poster i danskernes onlineforbrug, så er der også positive takter at spore til søs. Faktisk har 1 pct. flere danskere end sidste år (3 pct. i 2018) købt billetter til et krydstogt på nettet til en samlet værdi af 3,3 mia. kr. Og især en kundegruppe har fået DIBS til at kigge en ekstra gang.
– Vi kan se, at 7 pct. af de adspurgte 15-24-årige har købt et krydstogt online i 2019 – og det er typisk ikke den aldersgruppe, man har i tankerne til sådan et produkt, lyder det muntert fra Henriette Høyer, som dog påpeger, at aldersgruppens forbrug på sådanne ture ligger i den lavere ende af skalaen.
– Vi kan roligt konstatere, at det ikke er jordomrejser de unge bruger deres sparepenge på, slår hun fast.
Nøgleord
Kontakter
Henriette HøyerHead of Sales
Tlf:+45 3165 6565heho@dibs.dkTanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkBilleder
Information om DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.
- I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på deres betalingsløsninger som de har håndteret over 2,5 mia. transaktioner for.
- DIBS har siden 2014 været en del af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
- Samlet har DIBS over 120 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.
Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes digitale indkøb har vokseværk: DIBS runder tre milliarder transaktioner på rekordtid23.4.2019 14:27:18 CEST | Pressemeddelelse
I de over 20 år DIBS, en del af Nets, har leveret betalingsløsninger til den nordiske e-handel, er udviklingen kun gået en vej – op. Faktisk er danskernes digitale indkøb vokset i en sådan grad, at mens det tog 15 år at runde den første milliard transaktioner, har springet fra to til tre milliarder taget under to et halvt år.