Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag
Black Friday lander i år den 29. november og det vigtigste råd til webshop-ejere lyder: Skab en strømlinet købsproces! Det er nemlig ved at være tid, hvis man skal nå at være klar til årets helt store shoppedag.
DIBS, der snart bliver til Nets, har lavet en opgørelse over danskernes forbrugsvaner på nettet – ”Dansk e-handel 2019” – og i den fremgår det, at 35 procent af danskere har prøvet at afbryde et online køb på grund af dårlige overraskelser over høj fragtpris og manglende tillid til webshoppen. DIBS giver her gode råd til, hvordan webshops kan skabe tillid og succesfulde købsrejser.
Skab tryghed i købsprocessen
Tryghed og tillid er vigtigt, når vi danskere handler på nettet. Som det fremgår af ”Dansk e-handel 2019” svarer over en femtedel af danskere, der har afbrudt et køb i en webshop, at det skyldes manglende tillid. Denne faldgrube kan blandt andet mindskes ved at implementere betalingsvinduet direkte i webshoppen.
– Betalingsvinduet bør være en integreret del af din webshop, så kunden føler, at betalingen foregår mellem kunde og webshop – ikke en tredjepart. Så ikke noget med at sende kunden videre til et nyt vindue med et helt andet look. Det skaber utryghed, siger Tanja Oda Sørensen, marketing manager hos DIBS.
For mindre webshops kan det også være en fordel at trække på samarbejdspartneres troværdighed. Det kan gøres ved at fremhæve tillidsvækkende samarbejdspartnere som e-mærket, Nets, DIBS, PostNord eller Visa. Især i betalingssituationen er tryghed vigtig for kunden, så hvis webshoppen er ”Verified by Visa” eller ”Secured by Nets”, kan der med fordel gøres opmærksom på det.
Giv en gnidningsfri købsoplevelse
En afbrudt eller ugennemskuelig købsrejse kan være en afgørende faktor, når kunder afbryder deres køb. Heldigvis er der flere, hurtige måder at skabe en mere flydende betalingsrejse.
Der er ikke noget, der kan ødelægge en købsrejse for danskerne som en pludselig prisstigning. Det er faktisk højdespringeren over, hvorfor danskerne afbryder køb, hvor lige under halvdelen svarer, at det var en årsag.
– Giv hele tiden kunden overblik over sit køb. Kunden skal tydeligt kunne se hvor mange varer, der er i den digitale indkøbskurv, og hvad prisen er inklusive levering, siger Tanja Oda Sørensen.
Derudover skal det være så let som muligt at betale. 14 procent af forbrugere, der har afbrudt et køb, angiver at det skyldes besværlig dataregistrering. Webshops bør kræve så lidt input fra forbrugeren som muligt og bruge en betalingsløsning, der husker tilbagevendende kunder, så deres oplysninger allerede er udfyldt, når de kommer til betalingen.
Andre fokusområder for webshops:
- For webshops med målgruppen 25-34-årige bør MobilePay tilføjes som betalingsmulighed. Der ses nemlig en forsat stigning blandt unge danskere, der betaler med appen, når de shopper online.
- Rapporten ”Dansk e-handel 2019” viser, at handelsbetingelser og vilkår er vigtigt for de danske forbrugere. Godt en femtedel af forbrugere, der har afbrudt en handel i en webshop, peger nemlig på ”Usikkerhed om handelsbetingelser og vilkår” som en afgørende faktor.
Rapporten "Dansk e-handel 2019" kan downloades via DIBS' website: https://www.dibs.dk/danskehandel
Nøgleord
Kontakter
Tanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkBilleder
Information om DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
Om DIBS, en del af Nets
DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen. Siden 2014 har DIBS været en del af Nets og haft ansvaret for alle online betalingsløsninger i Nets. Til december bliver DIBS til Nets, da de to virksomheder fusionerer med en vision om at blive en af Europas største betalingsleverandører.
Om Dansk e-handel 2019
Dansk e-handel er en årlig rapport med statistikker, der giver et detaljeret billede af e-handlen og den udvikling i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Dette års rapport, Dansk e-handel 2019, er den 13. udgivelse i rækken. Rapporten er baseret på en undersøgelse foretaget af YouGov i 2. kvartal i 2019, hvor ca. 7.000 respondenter har deltaget.
Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.
Danskernes digitale indkøb har vokseværk: DIBS runder tre milliarder transaktioner på rekordtid23.4.2019 14:27:18 CEST | Pressemeddelelse
I de over 20 år DIBS, en del af Nets, har leveret betalingsløsninger til den nordiske e-handel, er udviklingen kun gået en vej – op. Faktisk er danskernes digitale indkøb vokset i en sådan grad, at mens det tog 15 år at runde den første milliard transaktioner, har springet fra to til tre milliarder taget under to et halvt år.