Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

Sådan bruger midtjyske virksomheder EU-tilskud til at sætte turbo på væksten

Co2-beregninger, udvikling af cirkulære materialer, skarpere kommunikation til kunderne, automatisering og etablering af e-handel. Det er blot nogle af de indsatser, som de midtjyske virksomheder har søgt midler til gennem det nye, store Virksomhedsprogram.
Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland

De midtjyske virksomheder ligger helt i top, når det kommer til at søge tilskud hjem til deres virksomheder gennem Virksomhedsprogrammet, der er søsat af regeringen – og udmøntet via Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse - som et rygstød til små- og mellemstore virksomheder ovenpå COVID-19 krisen:

”Vi har rigtig mange bookede møder med virksomheder i kalenderen - og mange af dem handler om mulighederne i Virksomhedsprogrammet. Vi hjælper virksomhederne med at scope deres projekt og giver dem sparring på selve ansøgningen, så de er køreklar til at søge puljerne i Virksomhedsprogrammet, når de åbner. Alt efter behov hjælper vi også med at afdække, om virksomheden har de rette kompetencer til at føre projektet ud i livet. Der er nemlig også mulighed for kompetenceudvikling gennem Virksomhedsprogrammet”, siger Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Siden Virksomhedsprogrammet blev lanceret i efteråret 2021 og frem til december, blev der gennem programmet udmøntet 111 millioner, heraf gik hele 42 millioner svarende til 38% til virksomheder i Midtjylland. Virksomhedsprogrammet har i alt 600 millioner kroner til udmøntning og består af fire spor, der kan søges af virksomheder over hele landet.

Rådgivningsforløb fra SMV:Grøn skal bruges til at beregne Co2 aftryk
Salget er skudt godt i gang, og Anne Myginds bæredygtige møbel HabiCave er lanceret på otte europæiske markeder. Siden lanceringen i februar 2021 er designmøblet solgt til hoteller, kontorer, skoler og biblioteker i hele landet. Møblet er fremstillet i samarbejde med en af de største producenter af skolemøbler, og ordrerne ruller hver uge ind til HabiWe i Skanderborg.

Senest har hun søgt og fået godkendt et rådgivningsforløb fra SMV:Grøn til at få beregnet møblernes Co2 aftryk, som er startskuddet til senere at få lavet en svanemærkning:

”Det handler i sidste ende om bundlinje, for ved at dokumentere mit arbejde med bæredygtighed bliver jeg relevant i udbud ved kommuner, og virksomheden kommer til at stå stærkere på det internationale marked ved at have et dokumenteret klimaregnskab og en svanemærkning. Rådgivningsforløbet har gjort hele processen meget håndgribelig for mig, der er alene om at drive projektet” understreger Anne Mygind.

Vækstpilot skal gøre The Upcycl klogere på kunderne og speede væksten op
Rester fra produktionen af lædersofaer bliver forvandlet til børnesko takket være The Upcycl.

Virksomheden, der holder til midt i Aarhus, mindsker mængden af affald ved at matche materialer fra f.eks. producenter, som har rester i træ eller metal fra deres fremstilling af vinduer og vindmøller, med andre producenter der kan forvandle dem til nye produkter i høj kvalitet.

”The Upcycl er en handelsplatform, der skaber overblik over affald og finder nogen, som vil betale for det og give det et nyt liv”, forklarer stifter og arkitekt Rikke Ullersted.

Som partner på en tegnestue har hun tidligere forgæves ledt efter et bæredygtigt sted, hvor professionelle, der vil spare CO2 ved at arbejde cirkulært, finder materialer. Derfor besluttede hun for halvandet år siden at starte sådan et datingbureau og matche rest-materialer med andre producenter.

Rikke Ullersted søgte i efteråret SMV:Vækstpilot om midler til at ansætte en ledig akademiker med løntilskud i et halvt år som bl.a. skal gøre The Upcycl klogere på deres medlemmer, som de kalder kunderne. Og være med til at sørge for, at virksomheden bliver bedre klædt på til at kommunikere klart til dem.

”Jeg forventer, at det vil være med til at øge væksten og betyde, at medlemmerne vil gentegne efter det første år. Og så er der stor mulighed for, at hun fortsat kan være en del af vores team”, påpeger Rikke Ullersted.

Fakta om Virksomhedsprogrammet
Midlerne kommer fra et genopretningsprogram fra EU - det såkaldte REACT-EU-program - som skal afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart. I den kommende tid åbnes der for ansøgningsrunder til følgende dele af programmet.

SMV:Vækstpilot: indeholder mulighed for ansættelse af en ledig vækstpilot (lige fra en faglært til en højtuddannet) Vækstpiloten ansættes i 6 mdr. på ordinære vilkår - virksomheden får dækket 50 pct. af omkostninger (dog max. 15.000 kr./mdr.).

Åben for ansøgning.

SMV:Grøn: indeholder vouchers til rådgivning, kompetenceudvikling og investeringer i udstyr, maskiner mv. som understøtter jeres grønne udvikling. Tilskudsvouchers op til 150.000 kr.

Åben for ansøgning frem til 18. februar.

SMV:Digital: indeholder tilskudsvouchers til køb af rådgivning omkring digital omstilling. Desuden indeholder programmet en række kompetenceudviklingsmuligheder samt mulighed for tilskud til investering i udstyr, maskiner, software mv. Tilskudsvouchers op til 250.000 kr.

Åbner for ansøgning 31. januar, 7. marts, 28. marts, 4. april og 17. maj.

SMV:Eksport: forventes at åbne marts 2022.

Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland
Rikke Ullersted, stifter af The Upcycl