Early Warning-korps redder taxavognmand fra at lukke

Corona og brændstofpriser piftede økonomien i et næsten 100 år gammelt taxafirma. Da det i februar ser sortest ud, ringer vognmanden til Early Warning-korpset, som i går fik overrakt årets SMV-pris.

”Opkaldet til Early Warning er det bedste, jeg har foretaget i mit liv. Det har reddet min familie og forhåbentlig også min forretning,” siger taxavognmand Henrik Jensen i dag, otte måneder senere. Privat Free

I februar 2023 flyder bægeret over for den selvstændige taxavognmand, 51-årige Henrik Jensen. Han har blødende mavesår, han skylder penge i banken, og nu er han kommet til at skælde sin syvårige datter ud, helt urimeligt, synes han selv.

Det familieejede taxafirma, som har kørt siden 1931 som det største i sammenslutningen DK-Taxi Randers, og hvor han er fjerde generation i sædet, er punkteret økonomisk. To år med corona, nedlukninger og forsamlingsforbud, og siden Ukraine-krig med prisstigninger på brændstof, har lukket luften ud af den ellers velkørende forretning, der aldrig før har haft underskud.

Han har på det tidspunkt ikke fyret chauffører eller solgt ud af sin bilpark på 11 taxaer og minibusser. Han har hele vejen igennem betalt løn til sine tyve mand, også når de var tvunget til at sidde med deres hænder i skødet i stedet for på rattet. I starten tog han lønnen op af egen lomme, senere måtte han låne i banken. At fyre ville han nødig.

Men selv om chaufførerne knokler på med ekstra timer går det ikke. Hans 78-årige far, der få år før har overladt ejerskabet til Henrik, da han har kørt forretningen som leder i de sidste ti år, må endda ud på vejene igen i stedet for at nyde sit otium.

”Nu må det her stoppe, vores familie kan ikke klare mere,” siger han i februar til sin kone, der som selvstændig med en mobil frisørbutik selv er ramt.

En kammerat til Henrik Jensen har tippet ham om Early Warning, så han tager sig sammen og ringer.

Konsulenten hos Early Warning forstår hurtigt, hvor galt det står til. Få dage efter sidder Henrik Jensen og konsulenten hos en insolvensadvokat, der hjælper Early Warning, når konkursen banker på. Og nu kommer der fart i sagerne.

Med analysen fra Early Warning som baggrund og advokatens hjælp bliver der ryddet gevaldigt op i de to anpartsselskaber og et par private firmaer, der som knopskudte grene udgør vognmandsforretningen. Banken viser sig samarbejdsvillig, fordi der er et budget og et forretningsgrundlag, som advokaten og konsulenten udarbejder.

”Det er det bedste opkald, jeg har foretaget i mit liv. Det har reddet min familie og forhåbentlig også min forretning,” siger han i dag, otte måneder senere.

To selskaber er lukket, chauffører er afskediget og leasede biler er afhændet. Henrik Jensen står tilbage med tre biler og en gæld på 1,4 mio. kr., som han med hårdt arbejde og god hjælp fra sin far med hans fire biler kan se frem til at betale om ti år.

”De ildsjæle i Early Warning er simpelthen guld værd. Efter mødet hos advokaten kunne jeg sove for første gang i årevis,” siger Henrik Jensen.

Fonden Håndværkets Hus uddelte for 10. gang SMV-prisen i går. Prisen gik til programmet Early Warning, hvor et korps af 100 frivillige erhvervsfolk hjælper ejere af små virksomheder, som er kommet i krise eller er ved at gå konkurs.

Fakta om Early Warning

Early Warning er et landsdækkende og offentligt støttet initiativ, som siden 2007 har hjulpet mere end 8.500 mindre, danske kriseramte virksomheder. Over 100 frivillige, erfarne erhvervsfolk er klar med gratis vejledning, sparring og rådgivning af virksomhedens ejer og evt. ejerens familie. www.earlywarning.dk

Taxavognmand Henrik Jensen, Randers, 28 77 44 53, vogn0037@hotmail.com

Kontakt til Early Warning kan ske hos Anna Maria Sønderholm, udviklingschef hos Erhvervshus Midtjylland, 20 99 17 09, ams@erhvervshusmidtjylland.dk