Frivillige erhvervsfolk hjælper rekordmange små firmaer, nu vinder de årets SMV-pris

Fonden Håndværkets Hus uddelte for 10. gang SMV-prisen i går. Prisen gik til programmet Early Warning, hvor et korps af 100 frivillige erhvervsfolk hjælper ejere af små virksomheder, som er kommet i krise eller er ved at gå konkurs.

Prisoverrækkelsen på Christiansborg: Fra venstre SMVdanmark-formand Niels Techen, Early Warning-projektleder Morten Møller og SMVdanmarks adm. direktør Jakob Brandt. Privat Free

Aldrig før har så mange ejere af små virksomheder ringet og bedt om hjælp hos Early Warning, fordi deres virksomhed er i en krise, som de ikke kan se vejen ud af.

Et korps på over 100 erfarne erhvervsfolk og insolvensadvokater har siden 2007 været klar til at rykke ud med gode råd, som kan redde firmaet eller se til, at ejeren og dennes familie lander på benene, hvis en konkurs er den bedste udvej.

Early Warnings indsats blev onsdag eftermiddag belønnet med årets SMV-pris, uddelt af Fonden Håndværkets Hus på erhvervsorganisationen SMVdanmarks årsmøde.

Prisen gives til en modtager, som har ydet en bemærkelsesværdig indsats for at skabe gode rammer for at etablere, drive og udvikle små og mellemstore virksomheder.

”Fondens bestyrelse har besluttet, at prisen i 2023 går til Early Warning, fordi både konsulenter og de frivillige særligt i de senere år under og efter coronakrisen har ydet en kæmpestor indsats for at redde mange små virksomheder eller hjælpe dem til en blød landing, både økonomisk og menneskeligt,” siger Niels Techen, formand for SMVdanmark.

Early Warning finansieres af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og udrulles af Erhvervshusene med Erhvervshus Midtjylland som tovholder.

”Vi er meget glade for det skulderklap, som SMV-prisen er, og vi skynder os at sende hæderen videre til alle de frivillige, som yder den store indsats og opnår de flotte resultater,” siger Erik Krarup, direktør for Erhvervshus Midtjylland

Over 8.500 ejere af mindre virksomheder har siden 2007 fået hjælp hos Early Warning, og i år slås alle rekorder med foreløbig over 1.000 henvendelser.

”At vi i år har særligt travlt er en klar indikation af, at mange mindre virksomheder kæmper mere end nogensinde før. Årsagerne lader til at være en kombination af tabt indtjening under corona, udløb af momslån, stigende priser og inflation, siger Morten Møller,” projektleder for Early Warning.

En effektmåling for perioden 2016-2020 viser, at ejere, som kommer i Early Warning-forløb, klarer krisen bedre og er bedre til at fastholde både beskæftigelse og eksport, samt at ejere, som ender med at gå konkurs, præsterer bedre, hvis de starter igen, end ejere, som ikke har modtaget samme vejledning.

Prisoverrækkelsen fandt sted på SMVdanmarks årsmøde, der blev afholdt onsdag 25. oktober 2023 i København, og det er 10. gang, Fonden Håndværkets Hus uddeler SMV-prisen.

Kontakt til Erik Krarup og Morten Møller kan ske hos Anna Maria Sønderholm, udviklingschef hos Erhvervshus Midtjylland, 20 99 17 09, ams@erhvervshusmidtjylland.dk

Kontakt til SMVdanmark kan ske hos kommunikationschef David Elmer, 53 85 53 70, elmer@SMVdanmark.dk