Pressemøde: Danmarks første kollektive overenskomst for en digital platform

Statsminister Lars Løkke Rasmussen, DIs direktør Karsten Dybvad og 3Fs formand Per Christensen deltager i præsentationen af 3F-overenskomst med rengøringsplatformen Hilfr

Præsentation af Danmarks første kollektive overenskomst for en digital platform og efterfølgende pressemøde:

Danmarkshistoriens første kollektive overenskomst for en digital platform bliver præsenteret og underskrevet under overværelse af statsminister Lars Løkke Rasmussen, administrerende direktør for Dansk Industri, Karsten Dybvad og 3F’s forbundsformand, Per Christensen. Efter præsentationen afholdes pressemøde med aftalens parter.

Overenskomsten bygger bro mellem den danske model og de ny digitale arbejdsplatforme, der er i kraftig vækst i Danmark.

Pressen inviteres hermed til præsentation og pressemøde:

i dag, tirsdag 10. april, kl. 15.00, 3F, Kampmannsgade 4, 1790 Kbh. V.

Indlæg fra:

Tina Møller Madsen, gruppeformand 3F PSHR (velkomst)

Lars Løkke Rasmussen, statsminister

Per Christensen, forbundsformand 3F

Steffen Mortensen, medstifter af rengøringsplatformen Hilfr

Karsten Dybvad, administrerende direktør, Dansk Industri

Pressemøde med:

- Fra 3F PSHR:

Tina Møller Madsen, forhandlingsleder for 3F på platformsoverenskomsten, gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel & Restauration

Thorkild Holmboe-Hay, teknisk konsulent på overenskomsten

- Fra Hilfr:

Steffen Mortensen

Dennis True

Niels Martin Andersen

Nicolai Søndergaard Kjær

- Aftaler, kontakt bedes rettet til: Thorkild Holmboe-Hay, 6025 3415, thorkild.hay@3f.dk

3F: Opholdskravet skal væk20.12.2018 10:58Pressemeddelelse

- Jeg glæder mig over, at der er blødt op for lovforslaget, så det trods alt rammer færre, end det oprindeligt ville have gjort. Forløbet har vist, at det nytter noget at kæmpe mod forringelserne, og det vil vi fortsætte med at gøre. Opholdskravet er dog stadig et meget voldsomt og unødvendigt indgreb. I 3F vil vi fortsat arbejde for at rydde det helt af bordet, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3F. Regeringen og Dansk Folkeparti har netop vedtaget en ny lov om opholdskrav i dagpengesystemet. Det betyder, at man skal have opholdt sig i mindst syv ud af de seneste 12 år i Danmark eller et andet EU-/EØS-land for at opretholde retten til dagpenge. Undervejs har regeringen modereret deres lovforslag, så lempelserne nu vil ramme omkring 8.000 personer i modsætning til de knap 11.000 personer, der stod til at blive ramt af regeringens og Dansk Folkepartis oprindelige lovforslag. - Jeg finder det særdeles problematisk, at lovgivning indføres med tilbagevirkende kraft. Det går ud over retss

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.