Pres på gratis frivillig hjælp til unge under covid19

UngtilUng.com en digital trivselsplatform for udsatte unge i alderen 16-35 år har siden 11/3, hvor regeringen lukkede Danmark ned oplevet en stigning på mere end 100 % i antallet af samtaler, så vi nu ligger på mere end 200 om mdr. i vores åbne mentorsamtaler, samt frivillige peerchat.

For at kunne møde efterspørgslen har vi tilknyttet flere frivillige, og vi er gået fra omkring 80 frivillige til 110. Det har vi gjort, så vi kunne øge åbningstiderne, og nu har åbent på chatten 4 timer om dagen, hver dag hele ugen.

Det der er vores styrke er, at vi typisk har åbent i ydertiderne, hvor kommunale tilbud ikke har åbent, hvilket gælder aftentider i hverdagene, samt at vi også er åbent i weekenden.

Mange unge vælger at gå til UngTilUng, fordi det bl.a. er frivillige peers, som sidder klar ved tasterne. Det er frivillige som har egne erfaringer med angst, ensomhed, isolation og ofte har følt sig uden for fællesskaberne. Det er noget som vi ser en øget tendens til for personer i alderen 16-35 i denne særlige tid med Covid19.

Det at de unge kan få lettet deres hjerte for alle de frustrationer som de går rundt med betyder meget. De bliver ikke mødt af en professionel som skal ”fixe” dem. Nogle gange er det bare rigtig rart at blive mødt af andre unge som ved hvordan det er at være ung i denne særlige tid med de udfordringer det indebærer.

Derudover er, og har UngTilUng.com altid være en digitale hjælpe platform og det er naturligt at søge derhen, hvor hjælpen er.

Alle frivillige går selvfølgelig igennem en omfattende digital uddannelsesforløb inden, at de går i gang med deres frivillige arbejde. Uddannelsen er målrettet deres frivilligopgave.

Udover vores chat tilbud, har vi også et 12 ugers mentorforløb omkring angst, nervøsitet og tankemylder, samt de unge som har mod på at arbejde med sig selv, kan dykke ned i vores peer blog, hvor frivillige skriver om deres egne erfaringer med at få det bedre eller bruge selvhjælpskassen, hvor fagligt frivillige har udviklet en lang række værktøjer, som de unge kan gøre brug af.

Fakta om UngTilUng.com
UngTilUng.com blev startet i 2013 af Konsulentkompagniet, Den Boligsociale Fond, Hillerød kommune og Sind Hillerød som et 2-årige projekt finansieret af Socialstyrelsen.

Vi er et lille team på 6 medarbejder med base på Nørrebro, men med 110 frivillige fra hele landet.

Inspirerer, hjælper og støtter årligt 35.000 unge, der enten er sårbare eller står med en akut udfordring.

Direktør Jannik Dobusz
Tlf: 60170196
Mail: jd@boligsocial.dk

For mere information kontakt:
Direktør Jannik Dobusz

Tlf: 60170196