Toptutors slår rekord i Løvens Hule

I Løvens Hule solgte Toptutors  kun 3% af virksomheden og fik en stor investering på 300.000 kr. fra Nikolaj og Tahir - de fik altså kun 1,5% hver. Aldrig er det sket før, at Løverne accepterer at gå hjem med så få procenter! Normalt vil Løverne mindst have 10% af virksomheden, før de gider at være med på legen. Men det lavede Toptutors om på!

Fik en stor investering på et hængende hår

4 ud af 5 fem Løver var ude på grund af den tårnhøje værdiansættelse på 15 millioner kroner, men i sidste øjeblik spørger Nikolaj, om han må genåbne det hele.

For selvom Løverne ikke var til at overtale fra start, så kunne de godt se, at der var noget over snakken.

"Altså, jeg var ikke helt overbevist i starten, men da jeg så jeres vækst, tænkte jeg ‘det er vildt det her’, og Nikolaj skal ikke være den eneste, der løber med det", siger Tahir Siddique, investor.

I år er de vokset med mere end 120% år til dato og håber på at kunne vokse endnu hurtigere med Nikolajs og Tahirs hjælp.

"Vi har knoklet fra start, men det har været det hele værd," siger Hasan El Youssef.

Iværksætterne og Løverne er blevet enige om, at pengene primært skal bruges på videreudvikling af deres platform. Dog er Løverne allerede ret begejstret over Toptutors platformen:

"Jeg synes jo, det var genialt. Den platform, I har skabt, giver både børn og forældre en meget bedre læringskurve og hurtig indsigt i, hvordan det faktisk går for barnet”, siger Investor fra Løvens Hule Nikolaj Nyholm.

Alt for mange trives ikke i den danske folkeskole

Mange danske børn trives ikke i skolen og har brug for ekstra støtte, og uden den ekstra hjælp bliver de tabt i systemet.

Faktisk er det hele 13% af børn i Danmark, der ikke består folkeskolens afgangsprøve i dansk eller matematik. På Lolland er det hele 19,6%, og i Gentofte er det blot 1,3%.1

Hasan El Youssef er selv fra Lolland-Falster, og finder det chokerende, at der er stor geografisk ulighed i Danmark:

"Det er vildt, at der kan være stor geografisk ulighed i Danmark. En fra Lolland- Falster, hvor jeg selv er fra, er langt mere tilbøjelig til at dumpe afgangsprøven end en fra Gentofte," siger Hasan El Youssef.

Med bekymrende tal, er dette især et område Toptutors ønsker at sætte fokus - og de mener, de har løsningen:

”Vi prøver at løse problemet ved at personalisere lektehjælp. Vi matcher nemlig hvert barn med den rette tutor i stedet for at nøjes med den der bor tættest på. den måde kan udkantsdanmark lige høj kvalitet af lektiehjælp, og kan vi være med til at modarbejde den skæve fordeling. ” siger Hasan El Youssef

Havde det selv svært i skolen. Nu hjælper de tusindvis af elever

Det hele begyndte med en mission om at hjælpe elever med at opnå større skoleglæde. En mission som to studerende satte sig for, da de for 3 år siden indså, hvor stor en forskel den rette underviser gør.

Bag Toptutors er to unge iværksættere, Hasan El Youssef på 24 år, og Elmar Jóhannsson på 25 år.

Elmar kæmpede selv i skolen som barn, og det nåede til et punkt, hvor studievejlederen sagde: “du bør ikke tage videre på gymnasiet”.

“Idéen til Toptutors startede, efter jeg fortalte Hasan, om hvor bagud jeg selv var i skolen som barn. Jeg var skoletræt, men fik jeg en inspirerende underviser, som hjalp mig med at finde skoleglæden. Jeg kom heldigvis videre gymnasiet, hvor jeg endda blev superstudent,” siger Elmar Jóhannsson.

Hasan har til gengæld flere års erfaring med undervisning, og han har hjulpet flere elever til at blive glade for deres hadefag.

“Nogle af os har haft en underviser, som gjorde en kæmpe forskel for os, og som vi kan takke for, hvor vi er i dag. Det er præcis det, vi ønsker, at alle elever skal opleve, de får øget motivation og selvtillid i skolen”, siger Hasan El Youssef.

Danmarks førende online lektiehjælp

På kun 3 år har Hasan og Elmar formået at bygge Danmarks førende platform for online lektiehjælp med over 600 undervisere i hele landet.

Toptutors er kort fortalt et koncept, hvor man mødes digitalt med sin tutor.

"Den bedste underviser bor ikke lige rundt om hjørnet. Fordelen med vores koncept er, at man kan den bedste underviser i stedet for at nøjes med den, der bor tættest på," siger Elmar Jóhannsson.

I dag har de hjulpet tusindvis af elever i hele Danmark, og de har fået gode tilbagemeldinger på deres undervisning.

“Hun formåede på tre uger at blive så god, takket være hendes dygtige Tutor, at hun gik op til eksamen og fik et ffot 12 tal.

Tre uger inden eksamen, var hun sikker hun ikke ville bestå, da hun var meget usikker og følte at hun ikke var fagligt dygtig nok. Tutoren hjælp hende både fagligt, men også følelsesmæssigt, hun fik mere selvtillid og troen at hun nok skulle klare eksamen.”, tilbagemelding fra mor til en af vores elever.”

For Toptutors handler det ikke bare om topkarakterer. Det vigtigste er, at eleverne skal opbygge selvtillid og motivation, så de kan få mere skoleglæde. Meget videnskab tyder nemlig på, at elever der trives også klarer sig bedre fagligt.

Bruger AI teknologi til at gøre læring mere personlig

Investeringen skal bruges til videreudvikle deres platform og anvende AI til at gøre læringen mere personaliseret.

Det nye koncept kombinerer det bedste fra to verdener: Det menneskelige element af en rigtig underviser, der hjælper med lektierne, og en AI-drevet platform, der gør det muligt for underviseren at skræddersy og tilpasse undervisningen til den enkelte elev.

Hos Toptutors anvender de blandt andet AI til at udarbejde lektionsrapporter, som gør det nemmere for forældre at følge med i elevens udvikling.

"Det traditionelle klasseværelse og måden at lære på, hvor én lærer forklarer til 20-30 elever, har nærmest ikke ændret sig siden tidernes morgen” siger Elmar Jóhannsson.

Lektionsrapporterne er dog ikke det eneste, som CTO Elmar Jóhannsson ønsker at bruge AI til personalisere.

"Vi arbejder blandt andet at lave AI-læringsplaner tilpasset hver elev, som denne investering skal hjælpe os med at udvikle," siger Elmar Jóhannsson.

Udover personaliseret læring, understreger Hasan vigtigheden af at gøre det sjovt og engagerende for eleverne.

“Vores mission er at hjælpe elever med at opnå større skoleglæde. Derfor har vi fokus at gøre undervisningen mere engagerende og sjovere for eleverne. Det gør vi både gennem vores vores undervisere og vores platform” siger Hasan El Youssef

Privat lektiehjælp: Et voksende fænomen i Danmark

13% af børn dumper folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik, og mange børnefamilier søger privat lektiehjælp som følge.

For et årti siden var privat lektiehjælp dog et ukendt fænomen i Danmark, men i dag har 1 ud af 12 børn fået privat lektiehjælp.

Især online sektionen for lektiehjælp ser meget vækst. Hos Toptutors har man oplevet en stor stigning i efterspørgslen for online lektiehjælp, hvor deres online lektiehjælp er vækstet med mere end 120% i 2023.

På trods af at lektiehjælp er vækstet i de seneste år, så er det stadig primært et fænomen i Hovedstaden, hvor 13,4% af børn har fået lektiehjælp, mens det det blot er 3,6% i Nordjylland.

Det håber Hasan, at væksten i online lektiehjælp vil ændre på:

“De ffeste undervisere går på universiteterne I storbyerne, og derfor er der mange børnefamilier udenfor storbyerne, som slet ikke ved at lektiehjælp findes. Nu når online lektiehjælp vinder frem, kan alle adgang til lektiehjælp ligemeget hvor man bor.”, siger Hasan El Youssef.

Det forventes at online lektiehjælp vil vokse med 14,7% om året mellem 2022 og 2030, og markedet for online lektiehjælp forventes at være på 23 milliarder dollars i 2030.