Brandhouse

NEYE donerer 10 millioner kroner til to danske kræftforskere

To danske kræftforskere har modtaget 10 mio. kr. fra den 135-årige taske- og kuffertkæde, NEYE, som hvert år donerer overskuddet fra salget i deres butikskæde til kræftforskningen i Danmark. Donationerne går denne gang til den internationalt anerkendte professor Anja Groth og den nyudnævnte professor Simon Bekker-Jensen, som begge forsker i, hvordan man kan stoppe kræftcellers evne til at reparere sig selv. Formålet er at få kræftceller og kræftsvulster til at gå til grunde.
Fra venstre mod højre: Bestyrelsesformand, NEYE-Fonden, Casper Moltke-Leth, professor Anja Groth, professor Simon Bekker-Jensen og Camilla Raffnsøe, administrerende direktør, NEYE. Foto: Brandhouse

NEYE har tasker til alle formål – men kædens overskud går kun til ét: Kampen mod kræft. NEYE-Fonden, som ejer NEYE-kædens 44 butikker, har netop givet 10 mio. kr. til to danske kræftforskere. Det drejer sig om den 42-årige professor Anja Groth, der tidligere blandt andet har modtaget en prestigefyldt bevilling fra EU, og den 36-årige professor Simon Bekker-Jensen, der tidligere har modtaget Kræftens Bekæmpelses Juniorforskerpris. Begge er fra Københavns Universitet og de deler donationen ligeligt mellem sig.

”NEYE er ejet af NEYE-Fonden, og derfor er der ingen aktionærer, der skal have del i det overskud, som kæden genererer. Formålet med at drive butikskæden er helt overordnet set at skabe et overskud, som vi så giver til kræftforskning i Danmark,” fortæller administrerende direktør for NEYE, Camilla Raffnsøe. ”Det glæder os alle meget at kunne hjælpe på et sygdomsområde, som desværre rammer rigtig mange danskere, og det giver alle NEYE’s medarbejdere et klart mål, hver eneste dag vi går på arbejde.”

Muligt nyt våben mod kræft

NEYE-Fonden, som gennem snart 40 år har doneret adskillige millioner til kræftforskning, har i år valgt at målrette donationen til forskning i, hvordan man kan stoppe kræftceller i at reparere og gendanne sig selv, og således få kræftceller og kræftsvulster til at gå til grunde.

Donationen til professor Anja Groth gives bl.a. på baggrund af nye og banebrydende opdagelser hendes forskergruppe fra Københavns Universitet har publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift Nature. Forskning der i bedste fald kan lede til en ny, revolutionerende og mere målrettet kræftbehandling med højere overlevelsesrater.

”Kræftceller deler sig ukontrolleret og får mange DNA-skader. Dette gør, at kræftceller ofte i langt højere grad end kroppens normale celler, er afhængige af såkaldte DNA-reparationsprocesser. Vores forskning arbejder mod at kunne blokere DNA-reparation i kræftcellerne, så de ophober DNA-skader og dør,” fortæller professor Anja Groth.

Håbet er, at forskningsresultaterne kan føre til mere målrettet medicin, som kan slå kræftceller ihjel uden at skade de raske celler.

”Jeg tror, at der er et behandlingspotentiale for mange forskellige typer af kræft. Bevillingen fra NEYE-Fonden er utrolig vigtig for, at vi kan bygge videre på vores grundvidenskabelige opdagelser hen imod nye behandlingsformer, der kan komme patienterne til gode,” afslutter Anja Groth.

Den anden donationsmodtager, nyudnævnte professor Simon Bekker-Jensen, forsker også i, hvordan celler reagerer på og bekæmper DNA-skader og andre typer af stress i cellerne, og i hvordan man kan gøre de beskadigede kræftceller ukampdygtige:

”Raske celler skal forsvare sig mod angreb dagligt, både mod sygdom og i et aldersperspektiv. Det handler om at finde ud af, hvordan cellerne kan holde sig levedygtige og sunde. Og det er alt sammen meget relevant i forhold til sygdom og patienter. At forstå stress i celler er meget centralt for at forstå, hvordan vi bekæmper blandt andet kræft,” forklarer professor Simon Bekker-Jensen.

Simon Bekker-Jensen modtager NEYE’s donation til at etablere sin egen forskergruppe og laboratorium på Københavns Universitet.

Bevillingerne er givet efter en grundig evaluering af projekterne af to internationale, uvildige eksperter på området og endelig indstilling af én national uafhængig bedømmer.

Historien bag kræftdonationerne

Historien om NEYE-kæden går tilbage til 1881, hvor Johannes Neye åbnede sin første galanterihandel på det eksklusive Vimmelskaftet i København. Næsten 100 år senere, i 1977, blev NEYE overført til NEYE-Fonden. På det tidspunkt var det Agathe Neye, der drev butikskæden. Hun var enke efter Knud Neye, Johannes Neye’s søn. Knud døde af kræft i 1945 i en alder af kun 59 år. Da parret var barnløst, besluttede Agathe Neye sig til at lade alle aktiverne i virksomheden, samt alt parret ejede i øvrigt, overgå til en fond, der fremover skulle drive NEYE-kæden og via overskuddet støtte sygdomsbekæmpende forskning.

For yderligere information, venligst kontakt:

NEYE, Adm. Dir.
Camilla Raffnsøe, telefon 22 34 22 56

Kommunikationsmedarbejder, Brandhouse PR,
Joy Morgan, telefon 29 74 98 18

Billeder

NEYE, Frederiksberg Centret. Foto: Brandhouse
Professor Anja Groth. Foto: Brandhouse
Professor Simon Becker-Jensen. Foto: Brandhouse

Information om Brandhouse

Brandhouse
Middelfartgade 17

Om NEYE

NEYE-kæden, som består af 44 butikker fordelt over hele Danmark samt webshop, er markedsleder inden for tasker, kufferter og accessories. Den første NEYE butik åbnede i 1881 på Vimmelskaftet i København, hvor NEYE den dag i dag har sit hovedkontor. NEYE er fondsejet og NEYE-Fonden støtter sygdomsbekæmpende forskning – nærmere bestemt kræftforskning - med sit overskud. Kæden beskæftiger ca. 350 medarbejdere. Læs mere på www.neye.dk.

Følg pressemeddelelser fra Brandhouse

Flere pressemeddelelser fra Brandhouse

Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne – og især i de unge

13.2.2019 09:24:34 CET | Pressemeddelelse

Torsdag 14. februar er det Valentinsdag, og kærlighedsdagen har for alvor bidt sig fast hos danskerne. Interflora melder om en fremgang på hele 73 pct. fra 2013 til 2018, og salget forventes, ifølge administrerende direktør Søren Flemming Larsen, endnu større i år. Mærkedagen får mere og mere fat i de unge, men dagen er også en oplagt mulighed for dem, der er ældre, til at ruske op i romantikken.

Husk dem, du ikke holder jul med21.11.2016 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen er over os, og de fleste familier kan se frem til at mødes og hygge sig med hinanden. Men man kan ikke være alle steder på én gang, og mange har ikke mulighed for at være sammen med dem, de elsker og tænker på juleaften. En ny film fra Interflora får danskerne til at huske på dem i familien, de ikke har mulighed for at holde jul sammen med. Det er samtidig også håbet, at filmen skal få os til at skænke en tanke til de mange tusinde danskere, der holder jul alene. ”Julen er en tid, hvor travlheden for en tid lægges på hylden og vi endelig kan bruge tid og hygge os sammen med dem, vi elsker,” fortæller Søren F. Larsen, der er administrerende direktør hos Interflora. ”Men for mange er det også en følelsesladet aften, hvor vi savner dem, vi ikke har mulighed for at være sammen med.” Mange kender fx til dilemmaet omkring fejring af julen, hvor man hvert år ikke kan undgå at skuffe den del af familien, man ikke kan fejre jul sammen med – enten på grund af komplicerede familieforhold, f