Mange ved ikke, hvilke sygdomme der kan føre til hyppig vandladning

Hyppig vandladning kan skyldes en række forskellige faktorer, blandt andet sygdomme. Der er dog mange danskere, der ikke er opmærksomme på, hvilke sygdomme der kan ligge bag hyppig vandladning.

Mange tror, at hyppig vandladning udelukkende er en konsekvens ved at blive ældre eller at være gravid. Det er dog ikke rigtigt. Der er nemlig også en række sygdomme, der kan føre til, at du lider af hyppig vandladning.

Lige meget om du er blevet diagnosticeret med sygdommen eller ej, er det vigtigt, at du er opmærksom på det, da det kan udgøre et stort problem for dig. Det er ikke sjovt hele tiden at skulle gå og tænke over, hvor der er et toilet henne.

Ved at kende til de sygdomme, der kan føre til hyppig vandladning, kan du dels hurtigere blive opmærksom på, om du har sygdommen, dels kan du også nemmere tale med din læge om problemet.

Sygdomme, der kan føre til hyppig vandladning

Der findes en række sygdomme, der kan føre til hyppig vandladning. De mest almindelige er:

• Diabetes
  • Overaktiv blære
  • Forstørret prostata
  • Blærebetændelse

I nogle tilfælde er det ikke selve den sygdom, du lider af, der fører til, at du går på toilettet ofte. I stedet kan det være den medicin, du tager, der virker vanddrivende. Har du et stort problem med det, bør du tale med din læge om det. Måske er det muligt for dig at skifte til en anden form for medicin.

Hvornår lider jeg af hyppig vandladning?

Det er normalt, at du går på toilettet omkring 4-6 gange om dagen. Går du på toilettet oftere end det, lider du af hyppig vandladning. Har du en fornemmelse af, at du ofte går på toilettet, er det altså en god ide, at du skriver ned, hvornår du er på toilettet.

Når du har en logbog over, hvornår du går på toilettet, kan det både hjælpe dig og din læge til at finde frem til årsagen. Lige meget om det er en sygdom, der ligger bag eller ej.

Det er altså vigtigt, at du ved, at nogle sygdomme kan føre til hyppig vandladning, så du ikke ender med at lade problemet styre dit liv. I stedet er det vigtigt, at du tager hånd om det.

Læs mere om hyppig vandladning her.

Hyppig-vandladning.dk er en guide til folk, der lider af hyppig vandladning.