Mange bliver stressede over coronakrisen

Coronakrisen med dens usikkerhed om helbred og økonomi er med til at stresse mange. Det er vigtigt, at du tager stressen alvorligt og opsøger din læge, hvis det bliver nødvendigt.

Coronakrisen er virkelig noget, der har fået stressniveauet hos danskerne op. Selvfølgelig er der først og fremmest truslen om en sygdom, der endnu ikke er nogen kur imod, og hvor det er umuligt at vide på forhånd, hvor syg du egentlig kommer til at blive af den.

Derudover er der udsigten til en recession, der kan koste os jobbet, mindske værdien af boligen eller betyde, at vi er nødt til at lukke vores virksomhed.

Endelig er der selvfølgelig også mange, der skal balancere hjemmearbejde, hjemmeskoling og børnepasning, der også kan give sved på panden.

Vær opmærksom på kortsigtet og langsigtet stress

Når du føler dig stresset, er det altid vigtigt, at du sørger for at være opmærksom på, om det er kortsigtet eller langsigtet stress, der er tale om. Det skader dig ikke, hvis du er stresset i kortere tid, for eksempel når du arbejder på en opgave lige op til deadline, eller du skal til eksamen.

Hvis du er stresset i længere tid, er det dog vigtigt, at du sørger for at ændre på noget i din hverdag. Det er nemlig den længerevarende stress, der kan føre til, at du får problemer med dit helbred på længere sigt. For eksempel kan det føre til hjertekarsygdomme.

Sådan undgår du stress i en coronatid

Hvis du føler dig stresset på grund af coronavirussen, er det først og fremmest vigtigt, at du tænker over, hvad du er stresset over. Er du bange for at blive smittet, er det selvfølgelig vigtigt, at du tager dine forholdsregler i forhold til det: vasker hænder, undgår steder med mange mennesker og måske ser mindre til venner og familie.

Føler du dig stresset over din økonomi, er det vigtigt, at du får undersøgt, hvad dine muligheder er. Tal med din bank om, hvordan du kan få hjælp af dem. Har du venner eller familie, der kan låne dig penge, er det også rart at høre dem, hvad de kan låne dig – også selvom det ikke er nødvendigt nu.

Du kan altså gøre noget selv for at forebygge, at du bliver stresset. Hvis du har følt dig stresset gennem længere tid, er det dog vigtigt, at du går til lægen.

Læs mere på Kronisk Stress Danmark.

Kronisk Stress Danmark er en hjemmeside, der beskæftiger sig med kronisk stress i alle dens afskygninger.