Måling: Håndværkere skal kunne gå tidligere på pension

Stort flertal bakker op fleksibel tilbagetrækning

Politikernes planer om at give nedslidte mulighed for tidligere pension får stor opbakning af befolkningen.

Det viser en ny meningsmåling, som Analyse Danmark har foretaget for fagforbundet 3F.

Analyse Danmark har stillet 1.056 repræsentativt udvalgte danskere følgende spørgsmål: ”Synes du, at en håndværker skal kunne gå tidligere på pension end en akademiker?”

74 pct. af danskerne svarer ja til spørgsmålet. 14 pct. svarer nej, mens 12 pct. svarer ”ved ikke”.

Når det gælder 3F’s medlemmer svarer hele 87 pct. ja til spørgsmålet.

Socialdemokratiet spillede i sidste uge ud med et forslag til en pensionsreform, hvor nedslidte kan gå tidligere pension end den officielle pensionsalder. Tirsdag i denne uge støttede Dansk Folkeparti forslaget, og statsminister Lars Løkke Rasmussen er nu klar til at indlede forhandlinger om en mulig pensionsreform.

3F formand Per Christensen er glad for, at danskerne og især hans medlemmer bakker op om en differentieret pensionsalder.

"Jeg synes, en anciennitetsmodel er spændende. Men det er ikke nemt at skrue sammen – det ved vi godt. Så derfor har vi forslået, at en arbejdslivs- og pensionskommission skal undersøge mulighederne for en anciennitetsbestemt pensionsalder, der så vidt muligt er målrettet den del af befolkningen, der har haft et langt og hårdt arbejdsliv,” siger 3F-formand Per Christensen.

Analyse Danmark har også spurgt danskerne, om de synes, det er i orden, at pensionsalderen sættes op i takt med, at danskerne generelt lever længere.

Lidt over halvdelen af de adspurgte, 53 pct., svarer nej til dette spørgsmål, mens 35 pct. svarer ja. 12 pct. svarer ”ved ikke”.

Et flertal i Folketinget vedtog i velfærdsforliget i 2006, at pensionsalderen skal stige i takt med, at vi lever længere. Der er foreløbig ingen politiske meldinger om at lave om på velfærdsforliget.

Meningsmålingen er foretaget fra 18. januar til 28. januar. Der er indsamlet 1.056 interviews, og data er vægtet på køn, alder og region i henhold til Danmarks Statistiks fordelinger.

For yderligere kommentarer: Kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter