Lave skatter baner vejen for godt erhvervsklima i Vejen

Vejen Kommune får et flot skudsmål af det lokale erhvervsliv. Det fremgår af Dansk Industris store årlige undersøgelse af det lokale erhvervsklima, hvor 7.700 virksomheder i år har medvirket. Vejen kommer ind på en 14. plads på listen over kommuner med det bedste erhvervsklima, men når det gælder bedømmelsen af niveauet for skatter, afgifter og gebyrer, så lander Vejen på en placering som nummer ni i hele landet.

- Det er rigtig flot med en placering som nr. ni på listen over kommuner, hvor virksomhederne er mest tilfredse med skatter, afgifter og gebyrer. Det vidner om, at Vejen Kommune er helt bevidste om den konkurrencesituation, som virksomhederne står i og at jo højere skatter, afgifter og gebyrer ganske enkelt betyder, at virksomhedernes produkter bliver dyrere og dermed har sværere ved at klare sig på markedet, siger formanden for DI Sydvestjylland, Jens Damgaard.

Virksomhederne i Vejen giver også kommunen en fin karakter på en lang række andre områder. For eksempel er områdets image også i topti, hvor især arbejdet med at fastholde og tiltrække nye virksomheder får en meget positiv vurdering i DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2018.

- Det er afgørende for fremtidens vækst og beskæftigelse, at kommunen har et godt omdømme udadtil. Det er jo også afgørende for, at der kan tiltrækkes tilflyttere til, at det er et dynamisk område med nye virksomheder og at der er jobs at få, siger Jens Damgaard. Glædeligvis kan vi også registrere, at der er et godt samarbejde imellem virksomhederne og kommunens Jobcenter, og at kommunen er god til at få ledige tilbage på arbejdsmarkedet igen.

Samlet set har Vejen Kommune fået flotte placeringer i DI-undersøgelsen de senere år. Det er også tilfældet i år, selvom kommunen daler tilbage med fem pladser i forhold til 2017. Det er specielt infrastruktur- og transportområdet, der har trukket ned. I DI’s undersøgelser rækker de lokale virksomheders bedømmelse og de statiske parametre på dette område kun til en plads midt i feltet – nærmere betegnet på en placering som nummer 43.

Trafikforholdene betyder meget for virksomhedernes i Vejen Kommune. Men mens det kommunale vejnet får en god vurdering, er det især den kollektive trafik, der trækker ned i virksomhedernes vurdering på infrastrukturområdet. Vurderingen bakkes op af at de statistiske parametre, der viser, at Vejen Kommune er en af de kommuner i landet, der har den absolut laveste busbetjening i forhold til indbyggertal.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 40843207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 33773819.