Esbjerg Kommune får flot 10. plads i DI måling af erhvervsvenlighed

Esbjerg Kommune bliver nr. 10 i DI’s årlige landsdækkende måling af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er en markant fremgang i forhold til sidste år, hvor Esbjerg blev nr. 15.

Dermed er Esbjerg fortsat klart bedre end de andre store kommuner i landet, når det gælder erhvervsklima.

- Det er en meget flot placering. Især når man ser på, hvordan de andre store byer klarer sig i DI’s måling. Jeg er rigtigt glad for den 10. plads. For mig er det et tydeligt signal om, at vi har et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem kommunen og de lokale virksomheder, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen, koncernchef i Claus Sørensen Gruppen.

I DI’s undersøgelsen bliver kommunerne målt på 10 forskellige kategorier, som alle har en stor betydning for de lokale virksomheder.

Esbjerg kommune bliver endda nr. 1 i kategorien Infrastruktur og Transport.

- Det er rigtigt flot at blive nr. 1 i lige netop den kategori. Der er mange kommuner, som har rigtig stor fokus på infrastrukturen, men det kræver mange års målrettet indsats og fokus på området at nå så flot en placering, og det er der al mulig grund til at rose Esbjerg for, siger Jesper Toft Mathiasen.

I undersøgelsen spørger DI også de lokale virksomheder om, hvad kommunen især bør prioritere. Virksomhederne i Esbjerg kommune peger helt entydigt på arbejdskraft, som det kommunen især bør prioritere. Derefter peger virksomhederne på uddannelse.

- Det kommer ikke bag på mig, at virksomhederne peger på arbejdskraft og uddannelse som de to ting, kommunen bør have særlig fokus på. Der er rigtigt godt gang i virksomhederne i Esbjerg Kommune, og det kniber desværre med at kunne få den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Derfor skal vi også i et samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner have endnu mere fokus på netop arbejdskraft og uddannelse i vores område, siger Jesper Toft Mathiasen.

I undersøgelsen bliver virksomhederne bl.a. spurgt til samarbejdet med kommunens jobcenter. Her placerer virksomhederne jobcenteret på en 37. plads. Det er en tilbagegang ift. året før, hvor det blev til en 26. plads.

Kommunerne bliver også målt i forhold til brug af private leverandører. Her går Esbjerg Kommune frem fra en placering som nr. 54 sidste år til nr. 37 i år. Virksomhederne er blevet mere tilfredse med kommunens udbudsproces overfor private leverandører. Det handler bl.a. om kommunens udbudsmateriale, tidsfrister og dialogen mellem kommune og leverandører.

Endelig går Esbjerg Kommune lidt tilbage i forhold til information og dialog med virksomhederne. Sidste år blev det til en plads som nr. 23 blandt alle landets kommuner. I år falder Esbjerg Kommune til en plads som nr. 29.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023,

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt chefkonsulent i DI, Morten Karlsbjerg, tlf. 2917 9440 eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912