Kapitalrejsning: Nyt skræddersyet udviklingsforløb klæder iværksættere på til at søge kapital

Adgang til risikovillig kapital og de rette kompetencer er en nødvendighed for at skalere innovative startups. Dette gælder også i agrifood sektoren, hvor iværksættervirksomheder oplever, at det kan være en udfordring at skaffe den fornødne kapital.

Ifølge en rapport udarbejdet af DigitalFoodLab, der belyser, hvor meget kapital der er investeret i det europæiske FoodTech-økosystem i de foregående seks år, så halter Danmark bagefter sammenlignet med andre nordiske lande.

For at hjælpe SMVerne på vej, har Food & Bio Cluster Denmark derfor et strategisk fokus på at forbedre adgang til risikovillig kapital og kompetencer. Ifølge Claus Mortensen, Business Development Manager hos Food & Bio Cluster Denmark, kan soft funding dog ikke stå alene, men er et godt supplement. Han fortæller at udviklings og kommerciel erfaring fra investorer spiller en mindst lige så vigtig rolle i forhold til at opnå succes.

- I et økosystem med over 2300 organisationer i vores netværk er det oplagt, at vi som klyngeorganisation spiller en central rolle ved at agere matchmaker mellem investorer og iværksættere, forklarer Claus.

- Vi har igennem de sidste ni år afviklet et årligt internationalt investorsummit og givet sparring til iværksættere der søger kapital. Med denne satsning intensiverer vi denne indsats og tilbyder blandt andet adgang til business angels via partnerskaber og kontakter til danske og udenlandske fonde og acceleratorer. Derudover tilbyder vi også et udviklingsforløb med internationale partnere, hvor kapitalsøgende iværksættere kan blive klædt på til at søge kapital, uddyber Claus.

Et skræddersyet udviklingsforløb
Udviklingsforløbet er skræddersyet til SMVer og startups i bioøkonomisektoren og sker i regi af samarbejdet i projektet MPowerBIO, hvor mere end 250 virksomheder vil blive tilbudt sparring fra kapitaleksperter.

Igennem udviklingsforløbet tilbydes virksomheder blandt andet coaching og mentorsessioner, deltagelse i workshops, netværk og adgang til investorer, og så er det gratis.

De bioressource-virksomheder med de bedste projekter vil få mulighed at præsentere deres forretningsidéer for et panel af investorer, eksperter fra store organisationer og investeringsfonde i et europæisk forum med det formål at tiltrække kapital til at vokse og udvikle deres forretning.

Interesserede iværksættere opfordres til at tage kontakt til Claus Mortensen, cm@foodbiocluster.dk for adgang til sparring og investorer.

Om MPowerBIO
MPowerBIO (eM-POWERing SME Clusters to help SMEs to overcome the valley of death er støttet af Bio Based Industries Joint Undertaking under EU's Horizon 2020 program under Grant Agreement Nr. 887501.

Projektets 10 partnerne er: Food & Bio Cluster Denmark, Tech Tour Global, Cluster Industrielle Biotechnologie 2021 E.V, Fundacion Corporacion Technologica de Andalucia, Consorzio Italbiotec, Foodscale Hub Entrepreneurship and Innovation Association, EIT Food, Irish Bioeconomy Foundation, Q-Plan International Advisors PC, Sustainable Innovations Europe SL.

Læs mere om projektet her: www.mpowerbio.eu

Claus Mortensen, Business Development Manager, Food & Bio Cluster Denmark, cm@foodbiocluster.dk, + 4030 4820

De 10 bedste bud på fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevarer er klar til finalen4.11.2021 15:07:55 CET | Presseinvitation