Food & Bio Cluster Denmark

Food & Bio Cluster Denmark styrker sin landsdækkende tilstedeværelse

Med etablering af nye klyngekontorer i Slagelse, Vojens og Vejle realiserer Food & Bio Cluster Denmark sit mål om at forankre Danmarks nationale fødevare- og bioressourceklynge i alle dele af landet for at optimere mulighederne for at fremme innovation, vækst og samarbejder inden for fødevarer og bioressourcer lokalt, regionalt og nationalt.

– Vi er udpeget som Danmarks nationale fødevare- og bioressourceklynge, og med de sjællandske kommuners opbakning til at etablere et klyngekontor i Slagelse har vi fået en afgørende del af vores landsdækkende struktur på plads, og vi har realiseret et væsentligt element i klyngens strategi, siger Lars Dalsgaard, formand for Food & Bio Cluster Denmark og Senior Vice President i Arla Foods.

– Med den nye repræsentation, vi nu har etableret på Sjælland, kombineret med åbningen af kontorer i Vojens og Vejle indfrier vi vores ambition om at være let tilgængelige for både nuværende og potentielle medlemmer og for lokale aktører overalt i Danmark. En landsdækkende struktur med stærke samarbejder med kommuner, investorer og private aktører er samtidig afgørende for vores muligheder for at fremme innovation og vækst i hele landet.

Stort potentiale i at være lokalt til stede

Samarbejdet med kommunerne i Region Sjælland tager sit udgangspunkt i både lokale virksomheder, videninstitutioner, myndigheder og Erhvervshus Sjælland og er et eksempel på, hvor central en rolle, den lokale forankring spiller for Food & Bio Cluster Denmarks værdikæde.

Med etableringen af et regionalt klyngekontor på Sjælland prioriteres, at Food & Bio Cluster Denmarks aktiviteter er let tilgængelige for virksomheder, videninstitutioner, kommuner, investorer og andre private og offentlige organisationer i hele regionen.

Samtidig styrkes muligheder for samarbejder med virksomheder i Syddanmark gennem åbningen af kontor i Vojens og i trekantområdet gennem et samarbejde med Food Innovation House Vejle.

– Det er vores klare mål med etableringen af de nye hubs at bidrage til at skabe nærhed og intensivere både mængden og kvaliteten af innovation med adgang til viden, udviklingsfaciliteter og finansiering af innovation på nationalt niveau, siger direktør Lars Visbech Sørensen, Food & Bio Cluster Denmark.

– Vores mål er at drive øget innovation og vækst gennem styrket konkurrenceevne, eksport og entreprenørskab. Derudover vil vi bidrage til at skabe øget adgang kvalificeret arbejdskraft og sætte ny viden og forskning i arbejde ude i virksomhederne.

Food & Bio Cluster Denmark har med de seneste satsninger i alt otte kontorer geografisk fordelt over hele Danmark med hovedkontor i Agro Food Park, Aarhus og kontorer i København, Aalborg, Viborg, Holstebro, Vojens, Vejle og Slagelse.

Information om Food & Bio Cluster Denmark

Food & Bio Cluster Denmark
Agro Food Park 13
8200 Aarhus N

8999 2500https://foodbiocluster.dk/

Food & Bio Cluster Denmark er den landsdækkende klyngeorganisation for fødevarer og bioressourcer i Danmark. Vi er den samlende platform for innovation og vækst i klyngen – for danske og internationale virksomheder og videninstitutioner

Følg pressemeddelelser fra Food & Bio Cluster Denmark

Flere pressemeddelelser fra Food & Bio Cluster Denmark

Potentiale, udsyn og bæredygtige forretningsideer - de tre vindere af Idékonkurrencen 2021 er fundet12.11.2021 12:03:48 CET | Pressemeddelelse

Et bæredygtigt alternativ til spagnum, en ost baseret på bælgfrugter, som kan matche traditionel ost i smag og konsistens og en nyskabelse inden for sondemad, der højner livskvaliteten for sondeernærede. Det var de tre projekter, der blev udvalgt som de tre mest innovative forretningsideer, da Food &Bio Cluster Denmark afviklede Idékonkurrence 2021 i Agro Business Park i Foulum.

De 10 bedste bud på fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevarer er klar til finalen4.11.2021 15:07:55 CET | Presseinvitation

En autonom drone til afskrækkelse af fugle, plantebaseret ost, et bæredygtigt alternativ til erstatning for spagnum eller noget helt fjerde? Få et kvalificeret bud på de bedste af fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevareinnovation, når vinderne af Food & Bio Cluster Denmarks årlige Idékonkurrence findes 11. november i Agro Business Park Foulum.

Fra restprodukt til indtægtskilde – opskalering af grønne ideer15.10.2021 11:46:02 CEST | Pressemeddelelse

”Der er ingen kogebog!” Det var svaret fra paneldeltager Ole Kaae Hansen – biosolution pioner, iværksætter og business- angel, på spørgsmålet om hvorfor det er så svært at opskalere biosolutions. “Du er som regel nødt til at opfinde alting selv, for der findes ikke standardiseret udstyr til formålet”. Spørgsmålet blev stillet ved en paneldebat på konferencen “From residue to revenue – Scaling up biosolutions”, der fandt sted i går, torsdag 14. oktober på Teknologisk Institut i Taastrup i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark.