Løgismose

Information vedrørende tilbagekaldelse af Løgismose fiskefrikadeller

Fødevarestyrelsen oplyste den 9. november i en pressemeddelelse, at særlige partier af fiskefrikadeller er tilbagekaldt fra markedet grundet fund af listeria-bakterie. Jeka Fish A/S, som producerer to typer fiskefrikadeller for Løgismose har nu valgt at tilbagekalde alle produkter for at minimere sundhedsrisikoen. De tilbagekaldte varer er fjernet fra alle hylder i butikkerne, men har man fiskefrikadeller produceret i den særlige periode, skal man skille sig af med dem.

Disse varer er tilbagekaldt

Tilbagekaldelsen drejer sig om alle produkter fra Jeka Fish A/S produceret i perioden fra den 01.08.2022 til den 08.11.2022, med bedst før dato i perioden fra den 06.09.2022 til den 14.12.2022. Løgismose har fået produceret to typer fiskefrikadeller efter egen opskrift hos Jeka Fish A/S, og begge er trukket tilbage:

• Løgismose Fiskefrikadeller med torsk
  • Løgismose Fiskefrikadeller med varmrøget laks

Tilbagekaldelsen skyldes helt konkret, at Fødevarestyrelsen har konstateret positiv test af listeria i fiskefrikadeller produceret hos Jeka Fish A/S. Producenten har tilbagekaldt Løgismose Fiskefrikadeller sammen med en lang række andre produkter, da de er pakket på samme anlæg, hvor der i andre produkter er konstateret positiv test af listeria.

Jeka Fish A/S begrunder tilbagetrækningen således: ”Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning, og for at udelukke enhver mulighed for, at der skulle kunne være listeria i produktionen fremadrettet, har vi stoppet produktionen igen, og rengør alle maskiner i fiskefrikadelleproduktionen grundigt en gang til. Produktionen igangsættes først igen, når det uafhængige laboratorium bekræfter, at de seneste prøver af produkter og udstyr er negative.”

Alle partier af de berørte Løgismose-fiskefrikadeller er fjernet fra hylderne i Netto.

Lille risiko for alvorlig sygdom

Ifølge Fødevarestyrelsen har Statens Serum Institut siden midten af august registreret syv patienter med listeria-bakterien. Blandt de syge er ét barn og seks personer over 70 år, hvoraf én person efterfølgende er død. Ifølge Statens Serum Institut er der generelt meget lille risiko for, at man bliver alvorligt syg med listeria, medmindre man har et svækket immunsystem, er ældre eller gravid.

”Selvom risikoen for alvorlig sygdom er minimal, ser vi hos Løgismose med stor alvor på denne sag. Høj fødevaresikkerhed er grundlaget for at vores kunder trygt kan handle vores varer,” siger Direktør Kim Munk. ”Når der en sjælden gang findes grund til at trække en vare tilbage, ser vi det som tegn på, at vores fødevaremyndigheder fungerer, sætter barren højt og skaber trygge rammer for fødevarevirksomheder og kunder.”

Tjek datoen og smid ud

Skulle man have fiskefrikadeller derhjemme, som er produceret i perioden fra den 01.08.2022 til den 08.11.2022, med bedst før dato i perioden fra den 06.09.2022 til den 14.12.2022, er det vigtigt at smide dem ud. For at undgå listeria-bakterien i fødevarer opfordrer Fødevarestyrelsen desuden til at holde køleskabstemperaturen på max 5 grader.

Hvis man som kunde har oplevet symptomer på listeria, opfordrer vi til, at man følger retningslinjerne fra Statens Serum Institut og naturligvis søger læge ved alvorlige symptomer.

Få beløbet refunderet

​Har man købt Løgismose fiskefrikadeller af de nævnte partier, kan man enten returnere produktet i den butik, hvor det er købt, eller man kan kontakte Løgismose kundeservice på info@lmfood.dk og få refunderet beløbet.

Information om Løgismose

Løgismose
Ny Vestergade 2
5672 Broby

SMAG, HOLDNING OG HÅNDVÆRK

Smagen er Løgismoses kompas. I de sidste 55 år har vi ikke lavet andet end at smage. Vi har smagt på og særligt udvalgt alle de vine og delikatesser, som du kan finde i vores sortiment, vores kokke smager på alle måltider lavet i køkkenet på Nordre Toldbod, og vi har smagt og udviklet de snart 100 Løgismose-produkter, du kan finde i Netto. Vi laver faktisk ikke andet hver eneste dag end at smage. Og det er på baggrund af smagen, at vi træffer vores beslutninger. Det er det, vi mener med, at smagen er vores kompas.

Følg pressemeddelelser fra Løgismose

Flere pressemeddelelser fra Løgismose