Løgismose

Løgismose tilslutter sig Science Based Targets

Del

I sin nye strategi for bæredygtighed sætter Løgismose mål for reduktion af drivhusgasudledninger inden 2030. Reduktionsmålene er netop blevet valideret af Science Based Targets-initiativet. Høj økologiprocent og dyrevelfærd er naturlige mærkesager.

Løgismose er grundlagt på en respekt for naturen og de gode, lokale råvarer. Bæredygtighed i bred forstand er en naturlig del af vores værdier, og det afspejles i et grundlæggende fokus på økologi og dyrevelfærd. ”Flere af de mærkesager, der i dag er en del af en større bæredygtighedsagenda, har været hverdag i Løgismose i seks årtier. Det er den nye strategi en naturlig forlængelse af. Men de udfordringer, vi står overfor i forhold til klima og biodiversitet, kræver en skærpet indsats nu,” siger administrerende direktør Jesper Uggerhøj.

 

Videnskabeligt baserede mål for at reducere drivhusgasser

I strategien sættes videnskabeligt baserede mål for at nedbringe virksomhedens drivhusgasudledning i tråd med det internationalt anerkendte Science Based Targets-initiativ. Inden 2030 er det Løgismoses mål at reducere klimaaftrykket fra egen drift (scope 1 og 2) med 42 procent bl.a. gennem energibesparende tiltag og investeringer i nye teknologier i produktionen. Aftrykket fra råvarer og produkter (scope 3) udgør dog langt de største udledninger, og her er målsætningen en 30 procents reduktion per kg fødevare inden 2030. Løgismose vil bl.a. øge antallet af plantebaserede produkter for at mindske sit scope 3 aftryk.

 

Mere økologi – ikke mindre

Økologien har altid været en del af Løgismoses værdier, fordi den økologiske bevægelse og dens principper har været med til at sætte miljø og naturhensyn på dagsordenen i den danske madkultur generelt. Det arbejde bliver endnu vigtigere i den nye strategi, hvor målsætningen er at nå en samlet økologiprocent på alle Løgismose fødevarer på 90 procent i 2030. ”Vores økologiprocent ligger allerede i dag meget højt med et gennemsnit på over 75 procent på Løgismose fødevarer. Når vi sætter et mål om 90 procent, er det et signal om at give forbrugerne mere økologi – ikke mindre,” siger Jesper Uggerhøj og tilføjer at økologi-ambitionen skal ses i lyset af faldende tal for salget af økologi i detailhandelen i første kvartal af 2023.

 

100 procent dyrevelfærd i 2030

Dyrevelfærd er en mærkesag i Løgismose. Derfor sætter virksomheden nu en målsætning om, at 100 procent af Løgismose animalske fødevarer i 2030 skal være omfattet af en eller flere af de accepterede standarder for dyrevelfærd, nemlig Økologimærket, Fødevarestyrelsens 3 hjerter for Bedre Dyrevelfærd, Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller Smagen af frihed.

”Hvis vi ønsker, at animalske produkter som kød, fjerkræ og mejeriprodukter fortsat skal spille en rolle i vores måltider, så skal vi kunne være de forhold, vi skaber for dyrene, bekendte,” lyder det i strategien. Ansvarlige forhold for dyr og natur er centrale elementer i en bæredygtig omstilling af vores fødevaresystemer, og de nye ambitioner rummer et ønske om at bidrage positivt til miljømæssige parametre som biodiversitet og rent grundvand.

Målsætninger sikrer fremdrift i den grønne omstilling

Strategien tilføjer nye, ambitiøse mål og indsatser ovenpå et solidt fundament, der skal være med til at forme Løgismose i fremtiden. ”Nu fortsætter arbejdet med at indfri målene. Det bliver ikke nogen enkel opgave, men jeg er ikke i tvivl om, at indsatserne vil være til gavn for både Løgismose og den omverden, vi er forbundet med,” siger Jesper Uggerhøj. Det flugter godt med virksomhedens rodfæstede interesse for, hvor en råvare stammer fra, hvordan den er produceret og hvilket forhold, der er mellem den og omgivelserne – både mennesker og natur.

Kontakter

Billeder

Martin-Kaufmann Løgismose
Download
Løgismose
Download

Links

Om Løgismose

Løgismose blev etableret i 1965, og er i dag et af Danmarks stærkeste fødevarebrands, særlig kendt for en høj gastronomisk kvalitet, dedikeret fokus på smagen og håndværket, og med en etisk holdning til hvordan produkterne bliver til. Vores mission er at skabe højkvalitets mad- og vinoplevelser, uanset hvor du møder brandet.

Løgismose udvikler, producerer og indkøber fødevarer og vin til danske forbrugere gennem egne butikker og webshop, i dagligvarehandlen samt til virksomheder, restauranter, hoteller og udvalgte eksportmarkeder.

Find mere information på loegismose.dk, FacebookLinkedIn og Instagram.

Følg pressemeddelelser fra Løgismose

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Løgismose

Information vedrørende tilbagekaldelse af Løgismose fiskefrikadeller10.11.2022 15:31:48 CET | Pressemeddelelse

Fødevarestyrelsen oplyste den 9. november i en pressemeddelelse, at særlige partier af fiskefrikadeller er tilbagekaldt fra markedet grundet fund af listeria-bakterie. Jeka Fish A/S, som producerer to typer fiskefrikadeller for Løgismose har nu valgt at tilbagekalde alle produkter for at minimere sundhedsrisikoen. De tilbagekaldte varer er fjernet fra alle hylder i butikkerne, men har man fiskefrikadeller produceret i den særlige periode, skal man skille sig af med dem.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye