Haderslev mister førerposition i Sønderjylland

Med en tilbagegang på tyve pladser på Dansk Industris årlige undersøgelse af danske kommuners erhvervsklima ryger Haderslev ned på en tredjeplads som erhvervsvenlig kommune blandt de fire sønderjyske kommuner. Dog giver virksomhederne udtryk for stor tilfredshed, når det handler om kvaliteten af det kommunale vejnet. Og når det gælder bredbåndsdækningen ligger Haderslev i top-ti.

Sidste års sønderjyske førertrøje er blæst af Haderslev Kommune, når det gælder placeringen i DI’s erhvervsklimaundersøgelse. Især på to parametre går kommunen tilbage. Det gælder især kategorien ”Kommunens image”, hvor Haderslev ligger på en 83. plads. Kategorien handler om kommunens indsats og evne til at holde fast i og trække nye virksomheder og borgere til.

Og så har virksomhedernes holdning til den overordnede vurdering af erhvervsvenligheden også lidt et knæk – fra sidste års 29. plads til dette års 53. plads. Og det vejer tungt i den samlede vurdering, der i det her tilfælde har ført til en samlet placering på samme 53. plads.

- Det er en skam, at Haderslev samlet er endt med at ligge under middel blandt de 93 kommuner, som er med i DI’s undersøgelse. For jeg ved, at kommunen arbejder meget på at gøre det godt for virksomhederne i kommunen, siger formand for DI Sønderjylland Erling Duus.

Det kan man blandt andet se, når det gælder kvaliteten af de kommunale veje og kommunens indsats på det område. Her er kommunen i erhvervsklimaundersøgelsen i år blevet belønnet med en noget bedre placering i forhold til sidste år. Ved det specifikke spørgsmål til, hvordan virksomhederne oplever de kommunale veje, når kommunen helt op på en 14. plads. Sidste års placering i den specifikke kategori var en 55. plads.

Medvirkende til den fremgang kan have været debatten om hullede veje til stor gene for trafikken. Her har kommunen nu fået et lappehold, der reagerer hurtigt, hvis kommunen får meldinger om huller i vejene.

- Huller i vejene er til stor fare for alle trafikanter. Det kan føre til mere trængsel og kødannelser, som ikke kun rammer privatkørsel, men også for de mange virksomheder, der bruger vejene til transport. Det går også ud over alle pendlerne og deres arbejdspladser, siger Erling Duus.

Den kategori, hvor Haderslev ligger lavest, er i ”Kommunens image”. I forhold til de tidligere år er der dog i år lavet en række justeringer i Lokalt Erhvervsklima-undersøgelsen. Så sammenligninger med tidligere år skal tages med et mindre forbehold. Dog ændrer det ikke ved, at i Kommunens image ligger Haderslev nede på en 83. plads.

Kategorien beskriver kommunens placering på spørgsmål om tilfredshed med kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere og nye virksomheder til kommunen samt på fire statistiske indikatorer, der viser, i hvor høj grad det lykkes at tiltrække nye borgere og virksomheder.

- Lige præcis på image har de tre af vores fire sønderjyske kommuner en stor udfordring. Og det er et utroligt vigtigt område at gøre noget ved. For er der noget, kommunen skal leve af, så er det, at der hele tiden kommer nye virksomheder og også gerne borgere til området. Og at de bliver der. Ellers underminerer det kommunens fortsatte udvikling, siger Erling Duus.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.