Haderslev er den bedste erhvervskommune i Sønderjylland

For første gang har Haderslev den sønderjyske førertrøje på, når det gælder virksomhedernes tilfredshed med den service og de forhold, som kommunen byder dem. Virksomhederne i Haderslev er især blevet mere tilfredse med kommunens sagsbehandling og indsats for skoler og børnepasning.

Siden DI’s første erhvervsklimaundersøgelse i 2010 har Aabenraa suverænt været den sønderjyske kommune med det bedste erhvervsklima. Men Haderslev har arbejdet sig frem på listen og er nu den bedste erhvervskommune i Sønderjylland med en 33. plads.

Det er især kommunens sagsbehandling af bygge- og miljøgodkendelser og sygedagpenge, som virksomhederne er mere tilfredse med. Her er Haderslev nu den femtebedste til at behandle virksomhedernes sager.

- Det er helt fantastisk flot, at Haderslev Kommune nu har kæmpet sig frem på en topplacering i kommunal sagsbehandling. Jeg ved, at det har været en politisk målsætning fra H.P. Geil, at virksomhederne skulle møde en hurtigere sagsbehandling i kommunen, og det er jo lykkedes, siger formand for DI Sønderjylland Erling Duus.

Virksomhederne i Haderslev er også blevet langt mere tilfredse med kommunens indsats for folkeskolen og adgangen til børnepasning. Det skal ses i sammenhæng med, at kommunen sidste år skippede 92 mio. kr. af sted til bygningen af en helt ny skole, der skal erstatte den slidte Sønder Otting Skole. Og at kommunen har spurgt borgerne, hvad de synes om de nye planer for, hvordan daginstitutionerne skal ledes.

Ét af de områder i kommunen, som kræver lidt mere arbejde, er de kommunale veje og den kollektive trafik, viser DI’s undersøgelse. Her sender virksomhederne kommunen tilbage med hele 30 pladser siden sidste år.

- Det er uheldigt, at de trafikale forhold halter i Haderslev. Vi ved fra sidste års erhvervsklimaundersøgelse, at virksomhederne i Haderslev placerer infrastruktur og transport helt i toppen blandt de vigtigste områder, som kommunen bør prioritere. For medarbejdere skaber ikke megen værdi i de timer, de sidder fast i trafikken. Så en mangelfuld infrastruktur hæmmer produktiviteten og dermed den økonomiske vækst i vores område. Virksomhederne har brug for god adgang til både kunder, leverandører og medarbejdere, siger Erling Duus.

Et andet område, som virksomhederne er mindre tilfredse med i år, er kommunens evne til at give plads til både by- og erhvervsudvikling i den fysiske planlægning af kommunen. Her er Haderslev faldet med 35 pladser siden sidste år.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2017:

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

Yderligere oplysninger – kontakt konsulent Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, mail: jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.