God sommer for anlægsgartner trods tørke

Hos anlægsgartnervirksomheden OKNygaard har den meget tørre sommer givet nye udfordringer. Samtidig er virksomhedens strategier for omstillingsparathed og beredskab blevet testet og med gode resultater

Det danske vejr har til alle tider været foranderligt, men inden for de seneste år er det blevet langt mere ekstremt. Der skal en langsigtet plan og en robust virksomhed til at klare fremtidens udfordringer omkring klimaforandringer. Både ekstrem regn og flere måneders tørke mærkes tydeligt når man er anlægsgartner og stiller høje krav til beredskab og omstillingsparathed.

”Den ekstreme sommer har gjort, at visse opgaver ikke har været nødvendige eller mulige at gennemføre samt at andre opgaver kom til. Det har fx ikke været muligt at afbrænde ukrudt med gas, pga. afbrændingsforbud og her har vi så bl.a. brugt ukrudtsdampere til at overtage opgaven,” fortæller afdelingschef i Odense Terkel Bruun

”Flere af vores kontrakter indeholder græsklip, det har ikke været nødvendigt i samme grad som vanligt og vi har i stedet skulle vande for flere af vores kunder. Nu, hvor det er begyndt at regne igen, har vi haft fokus på at efterså plæner og på anden vis rette op på problemer forårsaget af tørken.”

De midlertidige løsninger med at vande og dampe, kan virke fordyrende og unødvendige, men på lang sigt er det billigere at holde liv i nyplantede træer end at skulle plante nye. Og for OKNygaard er det med til at fastholde medarbejderstaben, når de kan flytte medarbejdere til nye opgaver fremfor at hjemsende dem.

”Alle initiativer er blevet til igennem tæt dialog og samarbejde med vores kunder. Det, at vi har kunnet flytte mandskab og ressourcer fra en afdeling til en andet, gør at vi er modstandsdygtige over for ekstremer og derfor stadig kan sørge for at give vores kunder de løsninger og den pasning af deres grønne udearealer, som de forventer,” udtaler Terkel Bruun.

Terkel Frank Bruun
Afdelingschef Odense
tb@oknygaard.dk

Navne - Lars Bisgaard6.9.2018 15:34Nyhed