Fra grå ørken til grønne åndehuller med masser af liv

I Høje Taastrup C tager den nye bydel ved City 2 for alvor form. Bygninger skyder op af jorden, mens anlægsgartner OKNygaard sørger for, at planter og træer finder vej tilbage i jorden. Hvor der tidligere lå den meget befærdede Blekinge Boulevard og grå parkeringspladser, er der nu erhvervs- og boligejendomme smukt bundet sammen af grønne parkstrøg og samlingssteder.

Når man i dag bevæger sig rundt i den nye bydel mellem City2 og stationen i Høje Taastrup, er det svært at forestille sig, hvordan det så ud for bare få år siden; Et kedeligt trafikknudepunkt mellem Hveen Boulevard og Blekinge Boulevard uden liv, grønne områder eller sammenhæng til resten af byen. I dag er de første beboere og virksomheder flyttet ind i Høje Taastrup C, hvor arkitektfirmaet COBE har skabt et summende landskab med grønne åndehuller og parkstrøg, der binder den nye bydel sammen og inviterer til fællesskab, samvær og leg.

Anlægsgartner og klimaentreprenør OKNygaard står for at realisere belægning og beplantning mellem de mange nye bygninger. Hos OKNygaard er der stor begejstring over at være en del af et projekt, der i dén grad giver hele lokalområdet et løft og som samtidig giver plads til flere grønne åndehuller og biodiversitet i byerne.

”Der er kommet øget fokus på den værdi, som naturen – planter, træer og blomster – skaber. For vores mentale sundhed, vores økosystemer og vores klima. Vi kan ikke alle bo på landet eller i skoven, men projektet illustrerer, hvordan vi kan lykkedes med at trække naturen helt tæt på og skabe levedygtige miljøer, hvor mennesker såvel som plante-, dyre og insektliv kan sameksistere”, fortæller Rasmus Nederby Michelsen, der er OKNygaards formand på projektet.

Farvestrålende stauder og store træer

Det er ikke længere den klassiske græsplæne, der udgør de grønne områder i Høje Taastrup C, men i stedet en varieret beplantning, der har til formål at øge den bynære biodiversitet. Projektet byder bl.a. på en omfattende planteliste, der tæller en lang række træarter samt stauder, græsser og bunddække.

”Som faglærte anlægsgartnere er projektet ekstra spændende, fordi vi får mulighed for at arbejde med et bredt udvalg af træer og planter. Der plantes bl.a. skovfyr, frynseeg og japansk røn, der har vidt forskellige udtryk, men også mosebunke, storkenæb og sankthansurt, som blomstrer på forskellige årstider. Det er alt sammen med til at give et ’vildt’ og varieret udtryk, hvor der altid er noget at opleve – uanset om man bare passerer igennem eller man har sin vante gang i området’’, fortæller Rasmus Nederby Michelsen fra OKNygaard.

Lokal håndtering af regnvand

COBEs design i det nye Høje Taastrup C er et særligt godt mix af høj naturværdi, rekreativ værdi og funktionel værdi. Det varierede landskab med forskellige naturtyper danner grøn ’rygrad’ og samlingspunkt for området, mens naturen samtidig tilvejebringer lokal håndtering og udnyttelse af regnvand. De mange grønne parkstrøg med bænke, træer og regnbede mellem bebyggelserne leder regn- og overfladevand til fire regnvandsbassiner, heriblandt en kilometerlang skaterbane og et 4.500 m3 stort bassin syd for City2. Vandet opsamles, hvorefter det genbruges til vanding.

Til formålet kan man rundt omkring se eksempler på ’Klimaristen’, der ligeledes er tegnet af COBE; en afvandingsrist med sommer-, vinter- og overløbsfunktion. Klimaristen sikrer, at vandet om sommeren løber ud i de omkringliggende bede, der har brug for vand, mens man om vinteren skal vende risten på hovedet, så vandet i stedet ledes i brønden og videre hen til det store nærliggende regnvandsbassin.

”Øget nedbør- og overfladevand er en stigende udfordring, der skal håndteres blandt landets kommuner. Med regnvandsbede kan vi håndtere nedbør i terræn, mens bassinet opmagasinerer vandet, når der kommer de større regnhændelser. Med ’Klimaristen’ håndterer vi vandet intelligent. Alt i alt glæder vi os over at bidrage til et vellykket og helstøbt projekt,” afslutter Rasmus Nederby Michelsen, OKNygaard.

Rasmus Nederby Michelsen, formand
Tlf. 5060 1554 / rnm@oknygaard.dk

Morten Petersen, projektchef
Tlf. 2787 7416 / mpe@oknygaard.dk

Grønne strøg med lokal håndtering af regnvand.
Download
Klimaristen - designet af COBE.
Download
Det store regnvandsbassin ved City 2.
Download
Varieret beplantning med forskellige højder og udtryk giver plads til natur og øget biodiversitet.
Download
Anlægsgartner OKNygaard realiserer belægning og beplantning i den nye bydel Høje Taastrup C.
Download
Bydelens nye samlingspunkt med bl.a. skaterbane, aktivitetsområde og fælleshave med bærbuske og krydderurter.
Download

Danmark bliver hotspot for anvendt forskning og innovative løsninger 13.-14 september12.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

13.-14. september bliver Aarhus samlingspunkt for et ’hackathon’, BlueGreen Innovation Challenge: Hackathon 2023, hvor studerende og virksomheder fra tværs over Europa i fællesskab udvikler nytænkende løsninger inden for klimatilpasning, regnvandshåndtering og biodiversitet. Praksisnært skole- og virksomhedssamarbejde skal udbredes i lang større skala, hvis vi skal være rustet til fremtidens udfordringer, lyder budskabet fra EU-projektet BARCOVE, som står bag eventet, og som danske OKNygaard er lead på.