Forældrekøb hjælper unge ind på boligmarkedet

Når børnene flytter hjemmefra: Med et forældrekøb kan man sikre sit barn en god start på både voksenlivet og boligmarkedet samtidig med, at man selv kan udnytte rentefradraget.

Der kommer en dag, hvor børnene vil flytte hjemmefra for at etablere sig i voksenlivet og dermed skifte børneværelset ud med deres egen bolig. Børneværelset kan blive til kollegieværelset eller lejelejligheden, men det kan også blive til en lejlighed, som forældrene har købt. Det, der kendes som et forældrekøb.

Med et forældrekøb kan man på en tryg og god måde hjælpe sine børn på vej ud i livet:
”Som forældre er en af de store fordele ved et forældrekøb, at man selv kan være med til at bestemme boligens beliggenhed og dermed typen af nabolag, den unge flytter til. Det giver en tryghed og sikkerhed for forældrene, at man på den måde kan hjælpe sit barn godt i gang med voksenlivet, hvad enten den unge skal i gang med en uddannelse, arbejde eller noget helt tredje,” siger Flemming Steen Sloth, som er boligkonsulent i Andelskassen.

Fordi man som forældre køber en udlejningsejendom, kan man anvende fordelagtige skatteordninger – kapitalafkastordningen og virksomhedsskatteordningen.

Mor og far køber – den unge lejer boligen
Et forældrekøb foregår på den måde, at forældrene køber lejligheden og derefter udlejer lejligheden til den unge. Som udlejer skal man ikke betale ejendomsværdiskat af en ejendom, som lejes ud.

”De høje boligpriser i de store byer gør det svært for de unge at etablere sig på boligmarkedet. Men med et forældrekøb kan det lade sig gøre. Der kan oprettes en lejekontrakt, og barnet har dermed mulighed for at søge om boligsikring. Det kan betyde meget, når man fx er på SU,” siger Flemming Steen Sloth.

Som forældre er det vigtigt at finde den finansieringsmodel, der passer bedst til ens økonomi. Derudover er der en lang række forhold, som man skal huske at undersøge og tage stilling til ved et forældrekøb.
Derfor understreger Flemming Steen Sloth, at det er vigtigt at søge rådgivning, hvis man går med tanker om forældrekøb:

”Man skal blandt andet være opmærksom på, hvad det er for en ejerforening, man køber sig ind i. Nogle ejerforeninger har forbud mod udlejning, og det skal man selvfølgelig først have undersøgt. Derudover er det vigtigt at kende vedtægter og regnskaber.
Overvej også at undersøge andelsboligmarkedet, for her er det ligeledes muligt at lave forældrekøb – vel at mærke, hvis andelsforeningen har skrevet det ind i sine vedtægter.”

”I Andelskassen kan vi finansiere køb af lejlighed og beregne de økonomiske konsekvenser af og mulighederne for et forældrekøb. Udover at søge rådgivning i banken bør man som forældre også få rådgivning fra en revisor, der kan sikre, at man udnytter de skattemæssige muligheder, der er ved forældrekøb,” understreger Andelskassens boligkonsulent.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 320 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,8 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52Pressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.