Forældrekøb hjælper unge ind på boligmarkedet

Når børnene flytter hjemmefra: Med et forældrekøb kan man sikre sit barn en god start på både voksenlivet og boligmarkedet samtidig med, at man selv kan udnytte rentefradraget.

Der kommer en dag, hvor børnene vil flytte hjemmefra for at etablere sig i voksenlivet og dermed skifte børneværelset ud med deres egen bolig. Børneværelset kan blive til kollegieværelset eller lejelejligheden, men det kan også blive til en lejlighed, som forældrene har købt. Det, der kendes som et forældrekøb.

Med et forældrekøb kan man på en tryg og god måde hjælpe sine børn på vej ud i livet:
”Som forældre er en af de store fordele ved et forældrekøb, at man selv kan være med til at bestemme boligens beliggenhed og dermed typen af nabolag, den unge flytter til. Det giver en tryghed og sikkerhed for forældrene, at man på den måde kan hjælpe sit barn godt i gang med voksenlivet, hvad enten den unge skal i gang med en uddannelse, arbejde eller noget helt tredje,” siger Flemming Steen Sloth, som er boligkonsulent i Andelskassen.

Fordi man som forældre køber en udlejningsejendom, kan man anvende fordelagtige skatteordninger – kapitalafkastordningen og virksomhedsskatteordningen.

Mor og far køber – den unge lejer boligen
Et forældrekøb foregår på den måde, at forældrene køber lejligheden og derefter udlejer lejligheden til den unge. Som udlejer skal man ikke betale ejendomsværdiskat af en ejendom, som lejes ud.

”De høje boligpriser i de store byer gør det svært for de unge at etablere sig på boligmarkedet. Men med et forældrekøb kan det lade sig gøre. Der kan oprettes en lejekontrakt, og barnet har dermed mulighed for at søge om boligsikring. Det kan betyde meget, når man fx er på SU,” siger Flemming Steen Sloth.

Som forældre er det vigtigt at finde den finansieringsmodel, der passer bedst til ens økonomi. Derudover er der en lang række forhold, som man skal huske at undersøge og tage stilling til ved et forældrekøb.
Derfor understreger Flemming Steen Sloth, at det er vigtigt at søge rådgivning, hvis man går med tanker om forældrekøb:

”Man skal blandt andet være opmærksom på, hvad det er for en ejerforening, man køber sig ind i. Nogle ejerforeninger har forbud mod udlejning, og det skal man selvfølgelig først have undersøgt. Derudover er det vigtigt at kende vedtægter og regnskaber.
Overvej også at undersøge andelsboligmarkedet, for her er det ligeledes muligt at lave forældrekøb – vel at mærke, hvis andelsforeningen har skrevet det ind i sine vedtægter.”

”I Andelskassen kan vi finansiere køb af lejlighed og beregne de økonomiske konsekvenser af og mulighederne for et forældrekøb. Udover at søge rådgivning i banken bør man som forældre også få rådgivning fra en revisor, der kan sikre, at man udnytter de skattemæssige muligheder, der er ved forældrekøb,” understreger Andelskassens boligkonsulent.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 320 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,8 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater