Food & Bio Cluster Denmark opruster sin indsats i Region Sjælland

Med etablering af et klyngekontor i Slagelse har Food & Bio Cluster Denmark realiseret sit mål om at forankre Danmarks nationale fødevare- og bioressourceklynge i alle dele af landet og rykker tættere på medlemmer og det store potentiale inden for fødevarer og især biosolutions, der er til stede i Region Sjælland.

– Vi er udpeget som Danmarks nationale fødevare- og bioressourceklynge, og med de sjællandske kommuners opbakning til at etablere et klyngekontor i Slagelse har vi fået en afgørende del af vores landsdækkende struktur på plads, som er et væsentligt element i klyngens strategi, siger Lars Dalsgaard, formand for Food & Bio Cluster Denmark og Senior Vice President i Arla Foods.

– At indfri vores ambition om at være let tilgængelige overalt i Danmark er helt afgørende for at vi kan skabe innovation og vækst i hele landet. Med den nuværende satsning bringer vi os endnu tættere på både nuværende og potentielle medlemmer i hele Region Sjælland, hvor der sker rigtig meget som kan skabe innovation og vækst for virksomheder i vores klynge.

– Vores ambition er at være lettilgængelige overalt i Danmark og være med til at skabe innovation og vækst tæt på både nuværende og potentielle medlemmer og udnytte potentialet for at etablere samarbejder med fx videninstitutioner, kommuner, investorer, erhvervshuse og private aktører.

Stort potentiale i Region Sjælland

Med et regionalt klyngekontor på Sjælland sikres det, at Food & Bio Cluster Denmarks aktiviteter er nærværende og tilgængelige for både virksomheder, videninstitutioner, kommuner og øvrige private og offentlige organisationer i hele regionen.

Samtidig ses et stort potentiale i tætte samarbejder med Erhvervshus Sjælland og initiativer som fx Vækstteam Sjælland, hvis fokus på biosolutions/bioøkonomi netop er en central del af Food & Bio Cluster Denmarks værdikæde.

– Det er vores klare ønske at bidrage til at øge både mængden og kvaliteten af innovation med adgang til viden, udviklingsfaciliteter og finansiering af innovation, og det styrker vi med denne satsning, som gør os lettilgængelige for virksomheder, kommuner og øvrige private og offentlige organisationer i hele regionen, siger direktør Lars Visbech Sørensen, Food &Bio Cluster Denmark.

– Målet er at skabe og drive øget innovation og vækst gennem styrket konkurrenceevne, eksport og styrket entreprenørskab. Derudover vil vi bidrage til at skabe øget adgang kvalificeret arbejdskraft og sætte ny viden og forskning i arbejde ude i virksomhederne.

Optimalt udgangspunkt for at skabe resultater

Food & Bio Cluster Denmarks nye klyngekontor placeres i sammenhæng med Slagelse Erhvervscenter og Vækstfabrik. En placering, der understøtter Food & Bio Cluster Denmarks muligheder for en bred geografisk tilstedeværelse, hvilket er helt centralt med tanke på styrkepositionerne i flere af regionens øvrige kommuner i hele Sjællandsregionen.

Kontoret forventes bemandet med 1-2 medarbejdere, der skal dække både nuværende og kommende medlemmers interesser på hele Sjælland.

Food & Bio Cluster Denmark har med etableringen af klyngekontoret i Slagelse i alt otte kontorer som er fordelt geografisk over hele Danmark med hovedkontor i Agro Food Park, Aarhus og kontorer i København, Aalborg, Viborg, Vojens, Vejle, Holstebro og Slagelse.

De 10 bedste bud på fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevarer er klar til finalen4.11.2021 15:07:55 CET | Presseinvitation

Fra restprodukt til indtægtskilde – opskalering af grønne ideer15.10.2021 11:46:02 CEST | Pressemeddelelse

”Der er ingen kogebog!” Det var svaret fra paneldeltager Ole Kaae Hansen – biosolution pioner, iværksætter og business- angel, på spørgsmålet om hvorfor det er så svært at opskalere biosolutions. “Du er som regel nødt til at opfinde alting selv, for der findes ikke standardiseret udstyr til formålet”. Spørgsmålet blev stillet ved en paneldebat på konferencen “From residue to revenue – Scaling up biosolutions”, der fandt sted i går, torsdag 14. oktober på Teknologisk Institut i Taastrup i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark.