Food & Bio Cluster Denmark er kommet solidt gennem det første, begivenhedsrige år

To bestyrelsesmedlemmer er netop blevet genvalgt på Food & Bio Cluster Denmarks generalforsamling. Formanden kunne samtidig berette om et første år efter fusionen, hvor corona-situationen vendte op og ned på hele verden, men hvor Danmarks nye superklynge inden for fødevarer og bioressourcer alligevel har formået at indtage sin rolle.

2020 blev et år som intet andet – og et år som ingen havde kunnet forudse. Men det blev også året, hvor fire organisationer inden for fødevarer og bioressourcer kunne fusionere til én superklynge under det samlende navn Food & Bio Cluster Denmark.

Torsdag den 22. april 2021 kunne den nye klynge på sin generalforsamling så gøre status på det første år i den nye konstellation, hvor Agro Business Park, Danish Food Cluster, Nordjysk FødevareErhverv og Videncenter For Fødevareudvikling er blevet til én samlet organisation.

”Vi er en meget ung organisation – det er mindre end ét år siden, vi kunne afholde stiftende generalforsamling og blev til én klynge. Vi ønsker at være den organisation, der samler branchen, og vi står allerede stærkt med vores 276 medlemsorganisationer,” kunne formand Lars Dalsgaard fortælle i sin beretning på generalforsamlingen.

“Derfor skal der fra min side lyde et stor tak til de fire organisationer (DFC, VIFU, Nordjysk Fødevareerhverv og Agro Business Park, red.) der har udvist stort mod, vilje og handlekraft til at skabe denne nye stærke konstruktion. I mange år har vores branche manglet denne fælles platform – nu er den her, og jeg håber branchen kan stå sammen og bakke op," siger formanden.

Driver innovation

Netop ved at stå sammen som én samlet branche, opnår Food & Bio Cluster Denmark et unikt udgangspunkt til at stå i spidsen for udviklingen af fremtidens fødevarer og bioressourcer.

”Vi skal drive innovation – ikke bare snakke om den. Vi skal skabe udvikling og nybrud. Og vi er rigtig godt på vej. I 2020 har vi skabt 142 inspirationsevents – om end lang de fleste blev digitale. Vi har allerede syv aktive netværksgrupper og flere på vej. Og i 2020 havde vi 35 aktive projekter til en samlet værdi af 763 millioner kroner. Den projektportefølje er allerede vokset markant siden,” fortæller Lars Dalsgaard.

Genvalgt til bestyrelsen

På generalforsamlingen var også to pladser til bestyrelse på valg. Her blev Henrik Rendbøll, direktør i Møllerup Brands, og Mette Schacht Færch, Vice President, Marketing & Innovation i Danish Crown, begge genvalgt.

Umiddelbart efter generalforsamlingen afholdt bestyrelsen konstituerende bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen konstituerede sig med formand Lars Dalsgaard fra Arla Foods og næstformand Erik Bisgaard Madsen fra Københavns Universitet.

Billedtekst: Formand for Food & Bio Cluster Denmark Lars Dalsgaard (tv.) sammen med direktør Lars Visbech Sørensen (th.) efter generalforsamlingen.

De 10 bedste bud på fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevarer er klar til finalen4.11.2021 15:07:55 CET | Presseinvitation