Turbine Forlaget A/S

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.
Monika Fagerholms roman "Lola omvendt" udkommer nu på dansk.

Efter 17 år væk fra Flatnäs vender Jana Marton tilbage til den lille by ved den finske kyst for at deltage i en høstfest. Festen tager en overraskende drejning, da mordet på Flemming Petterson kommer på tale. Mordet skete i 1994, det var Jana, der fandt liget. Morderen fandt ingen.

Tvillingebetjentene Berglund og Berglund efterforsker mordet, mistanken falder snart på den lokale forbryderspire Bjarne Marin. Ca Bäck på 17 år er kærester med lokalpamperen Birger Stenqvist og bor med sin kørestolsbundne søster Anita i møllen lidt uden for Flatnäs. Den myrdede Flemming Petersons fætter Henrik og alle de andre unge er forfærdede over mordet, Jana Marton og hendes stedfar Dan-Johan forsøger at komme tilbage til en normal verden efter fundet af liget, og børnehæren Skeletfuglene hærger på kirkegården. Alle drages de ind i opklaringen af mordet, alle lever de deres helt eget liv.

“Det var vist så ikke gået så godt med det, for på fotografiet

er et par ekstra tegnestifter blevet stukket gennem øjnene på

De to, Henrik og Flemming. Fætrene. Virkelig så ens.

Blikket drages til siden, magnetisk. Et tomt hul i midten.

Billedet af Henrik Pettersson er væk.”

Da Jana Marton dukker op til Høstfesten, er der også nogle andre der, nogen, hun troede for længst var borte. Nu ser hun alting i et andet lys. Monika Fagerholms thriller er skrevet efter fagerholmsk opskrift. Begivenhederne udspiller sig uden for tidens regler, men alligevel aldeles logisk. Karaktererne bevæger sig rundt, mødes og siger ”Jeg vil være en, som vinden blæser igennem.”

Mød Monika Fagerholm

I år gæster Monika Fagerholm "NORD – Nordisk litteraturfestival" i Helsingør. Festivalen afholdes d. 17. september 2022

Fakta om bogen:

Titel: Lola omvendt
Forfatter: Monika Fagerholm
Oversætter: Juliane Wammen
Forlag: Turbine
Sidetal: 554
Vejl. pris: 299,95 kr.
Udgivelsesdato: 20. maj 2022

Monika Fagerholms roman "Lola omvendt" udkommer nu på dansk.
Forsiden til "Lola omvendt" er designet af Vinnie Andersen

Information om Turbine Forlaget A/S

Turbine Forlaget A/S
Balticagade 10 B, 2. sal

86 12 79 16https://turbine.dk/

Forlaget Turbine blev grundlagt i 2004.

Vores profil er bred, og grundtanken er, at vi ikke lader os begrænse af hverken genre, stil eller format – vores fokus er kvaliteten i den enkelte udgivelse.

Følg pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Flere pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.