Anmelderrost nyfortælling af Orwells "1984"

Femoghalvfjerds år efter udgivelsen af George Orwells banebrydende roman 1984 har Sandra Newman med godkendelse fra Orwells arvinger kastet sig over historien fra 1984 for at give den en dramatisk anderledes, feministisk vinkel, der er tro mod og kan stå ved siden af originalen. Resultatet er blevet romanen Julia.

Coveret er designet af Luke Bird. Skrifttypen på coveret "1984" er baseret på det originale design fra George Orwells "1984", der blev udgivet i 1949 af Secker and Warburg.

London 1984, den tredje mest folkerige by i Oceanien. Julia Worthing arbejder som mekaniker, hun reparerer romanskrivningsmaskinerne i fiktionsafdelingen ved Ministeriet for Sandhed. Partiet og dets leder Big Brother regerer under ideologien INgSoc, og Julia er en mønsterborger, der trives i samfundet – muntert kynisk og uden tro på noget som helst, den politiske virkelighed interesserer hende ikke. Hun bryder reglerne, når det passer hende, men arbejder sammen med regimet, når det er nødvendigt. Alle kan lide Julia, der er et flittigt medlem af en anti-sex-gruppe, selvom hun i al hemmelighed er promiskuøs. Hun er dygtig til at navigere i en verden med konstant overvågning; nysprog, dobbelttænk, tankepoliti og børnespioner. Julia ved, hvordan man overlever.

Men Julia bliver optaget af en kollega, der arbejder i ministeriets historiske afdeling, Winston Smith, da hun ser ham holde øjenkontakt med en overordnet under de to minutters Had. Da hun en dag kommer gående mod Winston i en gang, stikker hun ham hurtigt en seddel i hånden – en handling, der næsten er lig med selvmord – og det går op for hende, at hun er ved at miste grebet, at hun ikke længere kan navigere i verden.

Anmelderne skrev:

”Sandra Newman er ikke bare en værdig efterfølger til Orwell; hun er bedre end ham.” – L.A. Times

”Et mesterværk” – The Telegraph

Sandra Newman bor i New York. Hendes sjette roman – Julia – er skrevet til de millioner af læsere, der har læst og gyst ved tanken om det ultimativt totalitære system, som Orwell beskrev.

Fakta om romanen:

Titel: Julia