Victor Boy Lindholm skriver om håbet i ny digtsamling

I digtsamlingen isblåt som det blå blå isbjerg er håbet gennemgående. Børnenes håb for fremtiden, vores håb for planternes genkomst og forudsigelige årstider. Håbet, der på nogle dage er en opgave, ikke et smil og en tro, men en vrede. Victor Boy Lindholm undersøger, hvad det gør ved os mennesker, at den verden vi kender, forsvinder på grund af os.

Bogens forside, der skla lede tankerne hen på et isbjerg og en t-shirt er designet af Sofie Winding

”Havbunden er død! Vi lever i en tid og et land, hvor den sætning er sand,” kommer det fra Victor Boy Lindholm. Det er en konsekvens af vores forbrug og påvirkning af naturen, men vi kan ændre det igen.

Forankret i naturvidenskaben, dyb tid og landskaberne spørger Victor Boy Lindholm, hvordan vi kan bevæge os ud af håbløsheden. Gennem de vilkår, som er blevet til sine egne klichéer, puster han liv i klimakrisernes billeder. Isbjergene der smelter, træerne der vandrer, børnene der håber på en fremtid. Det er digte om den hjemløshed, der kan opstå, når ens hjem forandrer sig, så det ikke helt er til at kende, men hvor man ikke helt ved, hvad der er forandret. Er det varmen? Er det regnen? Er det de dage, hvor vandet stiger i bækken igen? Det er tekster om tabet af hjemlighed, når landskabet forandres og bliver svært at genkende.

det er os der kommer til at savne

de isblå isbjerge

eller det er os

der kommer til at savne

at gå langs jordbærmarkerne

nu hvor tørken i denne tidlige sommer

allerede gør det umuligt

at vi

døtrene

skulle komme til at sidde

krumryggede brunryggede

i en moden jordbærmark

med maverne fyldte og ømme af bærrene

Hvad er det, vi mister, når isbjergenes isblå farve forsvinder i takt med, at de smelter? Hvad vil det sige at være et menneske i dag, når det, vi kender, forsvinder?  Og hvordan finder vi håbet i en verden, hvor vi er årsagen til forandringerne?

Det er privilegieblindt at blive ved med producere håbløshed. Det er at svigte de kommende generationer. Der skal være håb, og det håb er en opgave. Hvordan etablerer vi en hverdag og ritualer, hvor vi kan tro på, at det hele faktisk nok skal gå?  Vi ved jo godt, hvad der skal gøres. Verden skal ikke bevares som den er i dag. Den skal forandres til noget, der var en gang. Til et sted, hvor farven isblå findes og ikke kun er et ord fra fortiden.

Fakta om digtsamlingen:

Titel: isblåt som det blå blå isbjerg
Forfatter: Victor Boy Lindholm
Udgivelsesdato: 18. april 2024

Victor Boy Lindholm (f. 1991) har skrevet en række digtsamlinger, en roman og teaterstykker.  "isblåt som det blå blå isbjerg" er titlen på hans nye digtsamling.
Victor Boy Lindholm (f. 1991) har skrevet en række digtsamlinger, en roman og teaterstykker. "isblåt som det blå blå isbjerg" er titlen på hans nye digtsamling.

Om Turbine Forlaget

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.

Historien bag ikoniske malerier af den danske flåde22.2.2024 14:27:22 CET | Pressemeddelelse

Marinehistorikerne Søren Nørby og Jakob Seerup bruger 50 udvalgte malerier til at fortælle om specifikke historiske begivenheder og flådens virke i coffeetable-bogen Historien bag billedet. Danmarks historie er uløseligt forbundet med havet. Gennem århundreder har flåden kæmpet for fædrelandet, sikret handlen og fiskeriet eller blot vist flaget, når Danmark og de danske konger skulle repræsenteres.