Gunhild Lange Skovgaard har som foregangskvinde skabt muligheder for kommende generationer

På Kvindernes Internationale Kampdag udkommer Gunhild Lange Skovgaards selvbiografi Glæden ved at kæmpe. Allerede som helt lille erfarede hun, at livet kan byde på mange kampe, men med stædighed og engagement blev hun den første kvindelige professor i medicin på Rigshospitalet. Blandt meget andet.

Gunhild Lange Skovgaard var den første kvindelige professor på Rigshospitalet. Hun har altid haft glæden ved at kæmpe – også når ens køn kan være afgørende for, om man er inde eller ude på vejen op ad karrierestigen. ©Marc Fluri

”Denne bog omhandler en ”femme extraordinaire”, en på alle måder imponerende kvinde, formet af en usædvanlig opvækst, der har budt på en meget tidlig erfaring med livets helt store udfordringer. Disse udfordringer og den tilpasning til et omskifteligt liv, som fulgte med, har givet os den første kvindelige professor på Rigshospitalet og den tredje kvindelige medicinske professor i Danmark. [ … ] Hun har dermed været blandt de vigtige foregangskvinder, der har skabt muligheder for os, der kom efter,” skriver Anja C. Andersen i forordet til biografien om Gunhild Lange Skovgaard, der har været en af de førende inden for sit felt. Hun var med til at diagnosticere de første AIDS-tilfælde herhjemme, hun har været centerdirektør på Rigshospitalet, chef på dermatologiske afdeling og modtaget ridderkorset for sit arbejde. Hun har været formand for Mødrehjælpen, medlem af DSB’s bestyrelse og forkvinde i CARE Danmark. Og derudover har Gunhild Lange Skovgaard haft en imponerende karriere i den medicinske forskerverden.

Glæden ved at kæmpe har været et mantra for Gunhild Lange Skovgaard, der kom til verden ganske kort tid inden bombningen af den franske skole under Anden Verdenskrig. En begivenhed, der kom til at præge hendes familie og opvækst, da hendes søster var blandt de piger, der døde den dag. Glæden ved at kæmpe fik hun også brug for, når mandlige professorer tilsyneladende følte sig truet af en kvindelig professor i nederdel, eller alle de gange, hun har kæmpet for, at tingene kunne gøres bedre. Hun har bevidst holdt sig uden for mediernes opmærksomhed, da hendes fokus altid har været på sagerne og ikke hendes person. Men til trods for den selvvalgte reducerede synlighed i pressen, så er Gunhild alligevel blevet en væsentlig rollemodel for de kvinder, der på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med hendes virke, skriver Anja C. Andersen: ”fordi hun altid har stået frem og turdet satse i en god sags tjeneste.”

At skabe sig en karriere inden for medicin i årene fra 1970’erne og frem, har for en kvinde været ensbetydende med megen nedladenhed, obstruktion og had fra de mænd, der sad tungt på magten. Men Gunhilds glæde ved at kæmpe kunne ikke holdes nede, og nu har hun valgt at skrive sin historie ned til glæde og inspiration for de mange unge, der har brug for gode rollemodeller.

Den dag i dag kæmper Gunhild Lange Skovgaard stadig for unge hjemmeløse og udsatte mennesker som formand i foreningen Hellebro.

På udgivelsesdagen d. 8. marts medvirker Gunhild Lange Skovgaard ved Feministisk Fredagsbar hos Thiemers Magasin i København sammen med andre stærke kvinder.

Titel: Glæden ved at kæmpe
Forfatter: Gunhild Lange Skovgaard
Forord ved: Anja C. Andersen
Udgivelsesdato: 8. marts 2024

Bogens forside er prydet af et portræt af Gunhild Lande Skovgaard malet af Niels Winkel.
Gunhild Lange Skovgaard (f. 1945).

Om Turbine Forlaget