En nation af tilbudsjægere: Hver anden dansker vil svinge kortet til Black Friday

Danskernes købelyst er ikke mindsket op mod Black Friday. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at næsten halvdelen af danskerne er klar til fredagens slagtilbud, hvor især tøj, sko og elektronik står højt på indkøbssedlen.

Ved midnat torsdag skydes årets største handelsdag officielt i gang, og mens butikker på gadestrøg og online lokker med store besparelser, peger alt på, at der også i år – i tråd med tidligere Black Fridays – vil blive sat handelsrekord. Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til over 25.000 webshops.

På vegne af DIBS har analyseinstituttet YouGov i en rundspørge spurgt danskerne om deres planer for Black Friday og her svarer 48 pct., at de har tænkt sig at shoppe sammenlignet med 45 pct. i 2017. Sidste år registrerede DIBS en stigning i antallet af transaktioner hos de danske webshops på 46 pct. sammenlignet med Black Friday i 2016 – og hos betalingsleverandøren ser man ingen tegn på at 2018 skulle ændre på den udvikling.

– Black Friday tegner også i år til at blive årets ubetinget største handelsdag og intet tyder på, at udviklingen går tilbage – faktisk tværtimod. Dankortforbruget faldt med 2,9 pct. i oktober sammenlignet med september, men i takt med at Black Friday i stigende grad foregår online og er blevet en fast del af forbrugskalenderen, så udsætter en stor del af forbrugerne deres køb, fortæller Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS, og fortsætter:

– I vores rundspørge fra YouGov svarer 52 pct., at de har udskudt et køb. Så hvis der ikke er tale om et ”akut behov”, venter forbrugeren gerne en måned eller to på slagtilbuddet – især, hvis de kan spare 25-50 pct. på den dyre kjole eller en ny fladskærm, lyder det fra Henriette Høyer.

De unge går forrest på onlinehandlen

Mens Black Friday generelt regnes for årets største handelsdag, så viser opgørelser fra DIBS, at e-handlen generelt er i fremgang. I DIBS’ årlige rapport over Dansk e-handel vurderer betalingsleverandøren, at danskernes forbrug i 2018 vil stige med 23 pct. til 133,5 mia. kr. sammenlignet med året forinden.

Selvom den samlede handel på Black Friday ventes at vokse markant, er det ikke ensbetydende med, at alle danskere har købt ind på Black Friday-konceptet.

For mens 56 pct. af de midaldrende danskere i alderen 40-49 år regner med at handle på Black Friday, så er det især de yngre forbrugere, som kommer til at drive salget den 23. november.

Hele 68 pct. i aldersgruppen 18 til 29 år og 63 pct. af de 30- til 39-årige svarer i YouGovs undersøgelse, at de regner med at shoppe på Black Friday, mens tallet for aldersgrupperne 50- til 59 år og 60+ er nede på henholdsvis 37 pct. og 29 pct.

Ser man på, hvor danskerne har i sinde at handle Black Friday viser tallene, at mens majoriteten af shoppingen kommer til at foregå online, så er især de 50- til 59-årige og gruppen 60+ tilbageholdne med at handle på nettet, idet kun 13 pct. brugerne i 50’erne forventer at klare alle deres indkøb på nettet – for 60+ er tallet nede på 7 pct. Henholdsvis 15 pct. og 9 pct. af de to aldersgrupper regner med at handle både online og i fysiske butikker.

Til sammenligning forventer 36 pct. af de 18- til 29-årige og 39 pct. af de 30- til 39-årige at klare alle deres Black Friday-indkøb online.

Ny garderobe til kvinderne og elektronik til mændene

Det er især to varegrupper, som trækker læsset, når det kommer til Black Friday. Øverst på indkøbssedlen hos 51 pct. af de handlende finder man tøj, sko og accessories, mens 42 pct. går efter elektronik på årets største shoppingdag.

Der er dog markant forskel på, hvad henholdsvis mænd og kvinder går efter på fredag, viser tallene fra DIBS.

For de mandlige handlendes vedkommende er det med 59 pct. især elektronikken, som er i sigtekornet, mens 58 pct. af kvinderne er på jagt efter tøj og sko.

Det er dog ikke kun tøj- og skoforhandlerne samt elektronikforhandlerne, der skal forvente et ekstra pres på webshoppens it-systemer, når torsdag bliver til fredag. I DIBS’ rundspørge svarer 21 pct. af respondenterne, at de går efter skønhedsprodukter og legetøj, mens bolig og have, bøger, mad og drikke samt oplevelser også ryger i kurven.

Henriette Høyer, Head of Sales, DIBS
Henriette Høyer, Head of Sales, DIBS

Fakta om DIBS

• DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.

Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af DIBS Payment Services A/S, der er en del af den nordiske udbyder af betalings-, kort- og informationsservices Nets A/S.