DIBS: Danskerne købte sig hurtigt trætte på Black Friday

Selvom årets Black Friday kom flyvende fra start, så endte nethandlen med at toppe tidligt. Tal fra DIBS, en del af Nets, viser et samlet fald på 9 procent sammenlignet med Black Friday i 2017. Der blev dog stadig handlet næsten dobbelt så meget som på en gennemsnitlig fredag.

En samlet opgørelse over nethandlen på Black Friday viser, at den forventede rekord udeblev. Selv om DIBS efter de første ti timers handel registrerede en stigning i antallet af transaktioner på 63 procent sammenlignet sidste år, så kølede danskernes købelyst senere på dagen. Kl. 18 fredag var stigningen faldet til 4 procent over 2017-niveau og det samlede resultat endte med at ligge 9 procent under det totale antal online transaktioner i 2017.

– Vi så en nærmest eksplosiv udvikling i nethandlen i de tidlige timer, men trods det nåede vi ikke op på 2017, der også var et vildt rekordår. Vores tidlige tal for Cyber Monday viser samme trend, nemlig en stigning i natte-shopping efterfulgt af et fald, når folk tager på arbejde, siger Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

Dobbelt så mange køb som på en almindelig fredag

Trods den manglende rekord, så er Black Friday stadig en af årets allerstørste handelsdage. Det samlede antal transaktioner var 96 procent højere end en gennemsnitlig fredag i 2018.

– Der er ingen tvivl om, at Black Friday i Danmark er kommet for at blive. Vi kan se, at mange forhandlere allerede kører tilbud i ugen op til Black Friday og i flere tilfælde fortsætter udsalget hen over weekenden og på Cyber Monday. Derfor bør webshop-ejerne indstille sig på, at salget ligger mere jævnt fordelt, og for eksempel lægge flere annoncekroner i nattetimerne, fortæller Henriette Høyer.

Henriette Høyer, Salgsdirektør i DIBS

Fakta om DIBS

• DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.