DIBS: Danskerne købte sig hurtigt trætte på Black Friday

Selvom årets Black Friday kom flyvende fra start, så endte nethandlen med at toppe tidligt. Tal fra DIBS, en del af Nets, viser et samlet fald på 9 procent sammenlignet med Black Friday i 2017. Der blev dog stadig handlet næsten dobbelt så meget som på en gennemsnitlig fredag.

En samlet opgørelse over nethandlen på Black Friday viser, at den forventede rekord udeblev. Selv om DIBS efter de første ti timers handel registrerede en stigning i antallet af transaktioner på 63 procent sammenlignet sidste år, så kølede danskernes købelyst senere på dagen. Kl. 18 fredag var stigningen faldet til 4 procent over 2017-niveau og det samlede resultat endte med at ligge 9 procent under det totale antal online transaktioner i 2017.

– Vi så en nærmest eksplosiv udvikling i nethandlen i de tidlige timer, men trods det nåede vi ikke op på 2017, der også var et vildt rekordår. Vores tidlige tal for Cyber Monday viser samme trend, nemlig en stigning i natte-shopping efterfulgt af et fald, når folk tager på arbejde, siger Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

Dobbelt så mange køb som på en almindelig fredag

Trods den manglende rekord, så er Black Friday stadig en af årets allerstørste handelsdage. Det samlede antal transaktioner var 96 procent højere end en gennemsnitlig fredag i 2018.

– Der er ingen tvivl om, at Black Friday i Danmark er kommet for at blive. Vi kan se, at mange forhandlere allerede kører tilbud i ugen op til Black Friday og i flere tilfælde fortsætter udsalget hen over weekenden og på Cyber Monday. Derfor bør webshop-ejerne indstille sig på, at salget ligger mere jævnt fordelt, og for eksempel lægge flere annoncekroner i nattetimerne, fortæller Henriette Høyer.

Henriette Høyer, Salgsdirektør i DIBS

Fakta om DIBS

• DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.
  • I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på deres betalingsløsninger som de har håndteret over 2,5 mia. transaktioner for.
  • DIBS har siden 2014 været en del af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
  • Samlet har DIBS over 120 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.

5 tips til at gøre din webshop klar til Black Friday12.11.2018 06:30Aktuelt

Traditionen med Black Friday bliver stadigt større og mere omfattende i Danmark og i år falder datoen d. 23. november. Danskerne elsker at jage de gode tilbud på nettet og det er derfor en god mulighed for de danske webshops at få masser af kunder i forretningen. DIBS by Nets følger hvert år udviklingen på Black Friday og hvert år er der betydelige stigninger at se i antallet af online transaktioner. Her kommer deres Black Friday-tips til de danske webshops.

En »institution i dansk e-handel« fylder rundt: »Stort set alle danskere er i berøring med dem«25.7.2018 11:17Pressemeddelelse