DI: Flotte visioner i task force-anbefalinger – nu skal der handles, København

Københavns Kommunes Task force, der i dag kom med forslag til forbedring af forholdene for Københavns erhvervsliv, rammer plet. DI er enig i pejlemærker og forslag ikke mindst inden for forbedret servicekultur og bedre infrastruktur. Men en lille frygt sniger sig ind.

- Det er gode anbefalinger, som ekspertgruppen er kommet med i dag. Og jeg håber, at de får stor effekt i Københavns Kommune de kommende år. Det er altafgørende for erhvervslivet i hele hovedstadsregionen, at Københavns Kommunes politikere og embedsmænd lytter til forslagene og går i gang med at implementere dem. Vi i DI hjælper gerne til, hvor vi kan, siger Poul Skadhede, formand for de 3.200 virksomheder i DI Hovedstaden.

Mange af forslagene rimer godt på det oplæg til vækst og udvikling, som DI Hovedstaden lancerede i april. Skal udviklingen styrkes i Hovedstaden, handler det nemlig først og fremmest om massivt at løfte erhvervsvenligheden i forvaltningen, det handler om at skabe et stort sammenhængende arbejdsmarked i hele hovedstadsområdet, og det handler om at sikre en effektiv og sammenhængende infrastruktur og mobilitet.

Direktør i DI Kent Damsgaard nikker anerkendende til task forcens anbefalinger.

- Det er et godt første skridt mod bedre erhvervsklima i hovedstaden, som task forcen har leveret. Og anbefalingerne har ramt plet med hensyn til at anbefale initiativer, som Københavns Kommune selv kan sætte i gang. Noget kan iværksættes med det samme, andre initiativer skal implementeres over en længere periode. Men jeg håber, at anbefalingerne kan blive en ledetråd for kommunen i de kommende år, siger Kent Damsgaard.

Ifølge DI’s årlige undersøgelse af danske kommuners erhvervsvenlighed er der i den grad rum til forbedring i København. Hovedstadskommunen blev nummer 93 ud af 96 deltagende kommuner ved den seneste undersøgelse i 2017. De mange adspurgte virksomheder var især utilfredse med Københavns Kommunes sagsbehandling.

Yderligere oplysninger:
Formand for DI Hovedstaden Poul Skadhede, 4019 9037
Direktør i DI Kent Damsgaard, 2618 9900

Chefkonsulent Hanne M. Sundin
Mail: hasu@di.dk

Adm. koordinator Vinnie Røslau

Helsingør går en smule frem i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

København går lidt frem i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Furesø tilbage i den bedste tredjedel i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Vallensbæk er hovedstadens højdespringer i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30Pressemeddelelse