Nordsjælland har markant flere internationale medarbejdere end for ti år siden

I dag arbejder mere end 17.000 internationale medarbejdere i Nordsjælland. Det er knap 8.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Hovedstaden glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte de lokale virksomheders ledige stillinger.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 7 procent af arbejdsstyrken i Nordsjælland. I dag ligger tallet på 12 procent. I alt er det 17.000 medarbejdere med jobs i f.eks. forskellige typer af servicefag, landbrug samt bygge og anlæg. I Hillerød er tallet f.eks. steget fra 1.300 i 2012 til 3.000 i dag, og i Rudersdal er man gået fra 1.800 til 2.800 internationale medarbejdere på ti år.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Der er stor efterspørgsel på medarbejdere i Nordsjælland, og derfor er jeg meget tilfreds med, at langt flere internationale medarbejdere er kommet hertil for at arbejde. Vi har brug for dem. Og behovet bliver endnu større de kommende år på grund af en stigende efterspørgsel på grønne produkter og store investeringer i det danske forsvar, siger bestyrelsesleder for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i Nordsjælland kommer fra Polen efterfulgt af Sverige. I  den nordsjællandske hotel- og restaurationsbranche er ca. en tredjedel af de ansatte internationale medarbejdere. I servicefag og i landbruget er det ca. en fjerdedel. Også transport samt byggeri og anlæg har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Det er tydeligt, at de internationale medarbejdere finder jobs i mange forskellige virksomheder og brancher, og at der er brug for de ekstra hænder og hoveder. Sidste år bidrog de internationale medarbejdere med 262 milliarder kroner til det danske samfund. Så det er en kæmpe gevinst for både virksomhederne og samfundet som helhed, siger Peter Lanng Nielsen.

I Hillerød står internationale medarbejdere for omkring en fjerdedel af fremgangen i beskæftigelsen siden 2012. I Allerød og Rudersdal er det omkring halvdelen. I Gribskov, Frederikssund og Helsingør kommer medarbejdertilvæksten udelukkende fra, at flere udenlandske medarbejdere har fået job i området.

- Vi ved, at der frem mod 2040 er udsigt til en meget beskeden vækst i den danske arbejdsstyrke. Derfor skal vi blive endnu bedre til at tiltrække og fastholde de internationale medarbejdere, så vores virksomheder kan få besat deres ledige stillinger, siger Peter Lanng Nielsen og tilføjer:

- De nordsjællandske kommuner kan hjælpe virksomhederne med blandt andet at gøre papirarbejdet så enkelt så muligt, når medarbejderne kommer til Danmark. Samtidig er det vigtigt også at tage godt imod den medfølgende familie.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen, telefon 40 46 47 90
Regional konsulent for DI Hovedstaden Ron Amir, telefon 52 13 23 21

Links

For yderligere information om DI Hovedstaden: Chefkonsulent Ron Amir. Mail: rona@di.dk Tlf. 3377 4647 Mobil: 5213 2321.