Lille fremgang til Hillerød Kommune i DI’s erhvervsvenlighedsmåling

Hvert år siden 2011 har Dansk Industri målt erhvervsvenligheden i alle landets kommuner. Hillerød Kommune får i årets erhvervsvenlighedsmåling en placering som nr. 81. Det er en fremgang på fem pladser fra sidste års 86. plads. Fremgangen er et udtryk for, at Hillerød Kommune – fra et lavt niveau – går frem i de fleste kategorier i erhvervsvenlighedsmålingen.

På trods af en lav placering i dette års erhvervsvenlighedsmåling, er der fremgang på mange områder.

- En 81. plads i erhvervsvenlighedsmålingen er ikke et prangende resultat for Hillerød Kommune, og der er rum for forbedring. Men der er trods alt fremgang i Hillerød på rigtig mange områder. Og derfor er der også grund til at rose Hillerød for at tage virksomhedernes vilkår endnu mere alvorligt. Der er brug for, at årets fremgang ikke bliver en enlig svale, men en permanent tendens, siger formand for DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

Flest lokale virksomheder i Hillerød Kommune mener, at infrastruktur og transport er den udfordring, kommunen bør prioritere højest. Her er Hillerød Kommune gået frem fra en 37. plads til en placering som nr. 31 i årets erhvervsvenlighedsmåling.

- Virksomhederne i Hillerød lægger især vægt på god infrastruktur og transportmuligheder. Derfor er det godt at se, at Hillerød fortsat holder fanen højt på dette vigtige område. Der er dog stadig brug for at prioritere det kommunale vejnet i de kommende år, så virksomhederne oplever, at det bliver lettere at komme frem, siger Peter Lanng Nielsen.

Mangel på arbejdskraft er det område, virksomhederne i Hillerød prioriterer næsthøjest, når de skal pege på, hvad kommunen bør prioritere. Også på dette område går Hillerød lidt frem fra sidste års 53. plads til en placering som nr. 43 i årets erhvervsvenlighedsmåling.

- Der er kommet flere nye virksomheder til Hillerød den seneste tid. Derfor er der rift om medarbejderne blandt de lokale virksomheder. Så jeg er glad for, at flere virksomheder er tilfredse med Hillerød Kommunes indsats for at tiltrække kvalificerede medarbejdere til dem. De lokale virksomheder er dog fortsat ikke tilfredse med jobcentrets samarbejde med erhvervslivet, så det er lidt malurt i bægeret, siger Peter Lanng Nielsen.

På uddannelsesområdet har flere unge i Hillerød i år søgt mod erhvervsuddannelserne. Hvor det i 2022 var 12,7 proccent af afgangseleverne, der valgte en erhvervsuddannelse, er det næsten 15 procent af de unge, der i år vil være faglærte.

- Hillerød er tilbage på sporet, så flere unge igen søger mod erhvervsuddannelserne. Det er der brug for, da mange virksomheder særligt mangler faglærte i disse år. Kan de ikke rekruttere faglærte, rammer det virksomhedernes vækst og udvikling og derigennem finansieringen af vores velfærdssamfund, siger Peter Lanng Nielsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk, DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder samt statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke har været muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information

• Ben Ron, presserådgiver i DI tlf. 2830 5452