Hovedstaden har markant flere internationale medarbejdere end for ti år siden

I dag arbejder knap 122.000 internationale medarbejdere i Hovedstadsområdet. Det er godt 60.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Hovedstaden glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte ledige stillinger hos de lokale virksomheder.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 9 procent af arbejdsstyrken i Hovedstadsområdet. I dag ligger tallet på 16 procent. I alt er det 122.000 medarbejdere med jobs i f.eks. restauranter, rejsebureauer, kommunikationsfag og i håndværksvirksomheder. I København er antallet f.eks. steget fra 32.000 i 2012 til knap 63.000 i 2022.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Der er stor efterspørgsel på medarbejdere i Hovedstadsområdet, og derfor er jeg meget tilfreds med, at langt flere internationale medarbejdere er kommet hertil. Vi har brug for dem. Sidste år bidrog de internationale medarbejdere med 262 milliarder kroner til det danske samfund. Så det er en kæmpe gevinst for både virksomhederne og samfundet som helhed, siger bestyrelsesleder for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i hovedstaden kommer fra Sverige efterfulgt af Polen. I  hotel- og restaurationsbranchen i Hovedstaden er over 40 procent af de ansatte internationale medarbejdere. I servicefag er det cirka en tredjedel. Også industri, energiforsyning og transport har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Tallene viser tydeligt, at der er brug for de ekstra hænder og hoveder i mange forskellige virksomheder og brancher. For eksempel er hoteller og restauranter en vigtig del af erhvervslivet i hovedstaden, som har brug for flere medarbejdere, siger Peter Lanng Nielsen.

I København, Frederiksberg, Gladsaxe, Brøndby og Herlev står internationale medarbejdere samlet set for knap halvdelen af fremgangen i beskæftigelsen siden 2012. I Albertslund og Tårnby skyldes medarbejdertilvæksten udelukkende, at flere udenlandske medarbejdere har fået job i området.

- Vi ved, at der frem mod 2040 er udsigt til en meget beskeden vækst i den danske arbejdsstyrke. Flere internationale medarbejdere er en af de få ting, der kan ændre på det. Derfor skal vi blive endnu bedre til at tiltrække og fastholde de internationale medarbejdere, så vores virksomheder kan få besat deres ledige stillinger, siger Peter Lanng Nielsen og tilføjer:

- Københavns Kommune har lavet et online univers med information, som internationale har brug for, hvis de flytter eller overvejer at flytte hertil. Det er et super initiativ. Kommunerne i Hovedstadsområdet kan også hjælpe ved at gøre papirarbejdet så enkelt som muligt på International Citizen Service Centre, når medarbejderne kommer til Danmark. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt at tage godt imod den medfølgende familie.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen, telefon 40 46 47 90
Regional konsulent for DI Hovedstaden Ron Amir, telefon 52 13 23 21

Links

For yderligere information om DI Hovedstaden: Chefkonsulent Ron Amir. Mail: rona@di.dk Tlf. 3377 4647 Mobil: 5213 2321.