De 10 bedste bud på fremtidens løsninger inden for bioressourcer og fødevarer er klar til finalen

Ud af et felt på 46 bæredygtige forretningsideer fra nogle af Danmarks mest innovative start-ups er kun 10 finalister nu tilbage som får muligheden for at præsentere deres forretningsidé foran et dommerpanel med repræsentanter fra Danish Crown, procesudstyrsvirksomheden Marel, Arla Foods, Aarhus Universitet, Viborg Kommune og Food & Bio Cluster Denmark.

Rammen for årets konkurrence er at finde forretningsløsninger inden for bioressourcer og fødevarer, som forholder sig aktivt til at løse de problemstillinger, verden står overfor. Kravet for at blive udvalgt som en af de 10 finalister er, at forretningsideen ud over aktualitet også bringer ny viden i spil, er teknologisk nyskabende, har et kommercielt potential og ikke mindst, at ideen er realiserbar.

Puljen af bud på fremtidens løsninger spænder vidt lige fra nye teknologier til bæredygtigt landbrug over innovative fødevarer og nye forretningsmodeller til nye måder at løse klimaudfordringer på.

De tre vindere får, ud over en kontant håndsrækning på 50.000 kr. til videreudvikling af deres forretningsidé, også et tilbud om tre måneders gratis husleje i et af Food &Bio Clusters inkubationsmiljøer i Aarhus, Foulum og København med mulighed for sparring på forretningsudvikling, kapitalfremskaffelse og udvikling af professionelle netværk.

De 10 indstillede ideer er:

• Coastgrass – et nedbrydeligt og biobaseret granulat baseret på ålegræs til produktion af nedbrydelige emballage
  • Teknologi baseret på planters immunitet til at minimerer anvendelse af sprøjtemidler I landbruget

• Alkoholfri og bæredygtig ølproduktion med naturlige aromaer, der højner kvaliteten og smagsoplevelsen i alkoholfri og lav-alkoholiske drikke.

• Plantebaserede oste af bælgfrugter fremstillet gennem traditionelle mejerimetoder

• Changes – langtidsbeholderforsuring af gylle, som gennem sin metode minimerer udvikling af metangas med 90 procent og halverer ammoniakudviklingen.

• Imajii - Vækstmiddel baseret på lokale bioressourcer til erstatning for sphagnum, som frigiver store mængder CO2 i en hastigt voksende gartnerisektor.

• Sondemad af naturlige råvarer, der giver større valgfrihed og værdighed til sondebrugere og mulighed for at få rigtig mad i maven, hvilket bidrager til at højne helbred og livskvalitet.

• Drone-in-a-box - Autonom droneplatform, der automtisk registrerer fugleangreb på landbrugsarealer og aktiverer drone, der via lydeffekter skræmmer fugle væk og nedbringer deres skadeeffekt på afgrøderne.

• Clean-Smart Aqua Feed – fiskefoder baseret på svampe som et miljø- og økonomisk attraktivt alternativ til tungt miljøbelastende soja- og fiskemelsbaseret fiskefoder, som i dag udgør 50-80 procent af omkostningerne i fiskeproduktion.

• Isoteviol – ny ingrediens målrettet små madportioner til den aldrende befolkning. Stoffet medvirker til at sinke den naturlige muskelsvækkelse, der opstår med alderen og fremmer restituering af kræfter efter sygdom.

Idékonkurrencen 2021 er blevet til med støtte fra Arla Foods, Aarhus Universitet, Viborg Kommune, Danish Crown, Marel og medfinansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Arrangementet er åbent for alle.

Tilmelding:

Idékonkurrence 2021

Agri Business Park,
Niels Pedersens Allé 2,
8830 Tjele

Fra restprodukt til indtægtskilde – opskalering af grønne ideer15.10.2021 11:46:02 CEST | Pressemeddelelse

”Der er ingen kogebog!” Det var svaret fra paneldeltager Ole Kaae Hansen – biosolution pioner, iværksætter og business- angel, på spørgsmålet om hvorfor det er så svært at opskalere biosolutions. “Du er som regel nødt til at opfinde alting selv, for der findes ikke standardiseret udstyr til formålet”. Spørgsmålet blev stillet ved en paneldebat på konferencen “From residue to revenue – Scaling up biosolutions”, der fandt sted i går, torsdag 14. oktober på Teknologisk Institut i Taastrup i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark.