Danske Andelskassers Bank: Positive takter og resultat efter skat på 121,9 mio. kr. i 2018 trods udfordringer på de finansielle markeder

Jan Pedersen er adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

”2018 har samlet set været et godt år i Danske Andelskassers Bank. Vi har oplevet en positiv udvikling i bankforretningen på de fleste områder og kommer ud med et overskud før skat på 105,7 mio. kroner, et udlån, der er steget med 3,4 %, nedskrivninger, der er 81 procent lavere end i 2017 og en stigende basisindtjening. Det synes jeg godt, vi kan være meget tilfredse med,” siger adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen, i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsregnskab.

I juni nåede banken en vigtig milepæl, da den udstedte et Tier 2-lån på 105 mio. kr. En del af beløbet blev anvendt til indfrielse af restgælden på 19 mio. kr. på det statslige hybridlån, som blev optaget som en del af Bankpakke II. 2018 blev dermed året, hvor Danske Andelskassers Bank – med stærk opbakning fra en række institutionelle investorer – kom helt fri af statslige midler og nu står med et væsentligt styrket kapitalgrundlag.

”Der har selvfølgelig også været udfordringer i 2018, som vi gerne havde været foruden. Her tænker jeg først og fremmest på de vanskelige forhold på de finansielle markeder, som betød, at vi sidst på året desværre måtte nedjustere forventningerne til årets resultat før skat fra 110-150 mio. kr. til 90-120 mio. kr. som følge af kurstab på bankens fondsbeholdning. Set i lyset af denne uro betegner banken årsresultatet som tilfredsstillende,” uddyber Jan Pedersen.

Organisatorisk står Danske Andelskassers Bank også stærkere ved udgangen af 2018 – både på hovedkontoret og i filialnettet. Banken indledte året med en omfattende organisationsændring med det klare formål at skabe en enkel bank med en enkel struktur:

”De mange ændringer har skabt en bank, der i endnu højere grad end tidligere er kendetegnet ved fleksibilitet, transparens og korte beslutningsveje. En sund bank, der skal give et konkurrencedygtigt afkast. Og en bank, som bidrager til vækst, udvikling og værdiskabelse for alle vores interessenter ved at indgå som en aktiv samarbejdspartner og lave gode, fornuftige forretninger med både nye og bestående kunder. I 2019 er vi klar til at fortsætte den positive rejse og søsætte endnu flere initiativer til gavn for bankens kunder, aktionærer og medarbejdere,” siger den adm. direktør.

Hovedpunkter i regnskabet:

• Efter skat blev årets resultat på 121,9 mio. kr. som følge af, at banken i 2018 har kunnet indtægtsføre et skatteaktiv på 25 mio. kr. vedrørende tidligere års skattemæssige underskud. Det svarer til en stigning på 44 % i forhold til 2017, hvor resultatet var 84,5 mio. kr. efter skat.
  • Resultat før skat på 105,7 mio. kr. i 2018 mod et resultat på 100,8 mio. kr. før skat i 2017. Det ligger dermed inden for det forventede resultat på 90-120 mio. kr. før skat.

• Netto rente- og gebyrindtægterne er steget fra 569,9 mio. kr. i 2017 til 576,4 mio. kr. i 2018.

• Nedskrivningerne er faldet fra 41,8 mio. kr. i 2017 til 7,9 mio. kr. i 2018, hvilket svarer til et fald på 81 %.

• Basisindtjeningen udgjorde i 2018 145,3 mio. kr. mod 138,9 mio. kr. i 2017. Det svarer til en stigning på 4,6 %.

• Udlånet er steget med 3,4 %.

• Forretningsomfanget pr. medarbejder er steget med 7,4 %.

• Der har været en 40 % stigning i indtjening pr. aktie.

• Pr. 31. december 2018 var bankens kapitalprocent på 16,2, og banken havde således en kapitalmæssig overdækning på 4,1 % i forhold til det samlede kapitalkrav på 12,1 %.

• Banken forventer en basisindtjening i intervallet 120-160 mio. kr. i 2019 og et resultat før skat i intervallet 70-130 mio. kr.

Yderligere information:
Ønskes yderligere information, kan kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank kontaktes på telefon 87 99 30 33 eller mobil 23 72 55 70.

Jan Pedersen er adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland og på Fyn samt et landbrugscenter. Der er ca. 310 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk.